Byggahus.se

Gräva avlopp till gammal ladugård

642 läst  1 svar

1. J
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Jag kommer till sommaren att renovera tak och timmerstomme på en ca 200 m2 ladugård i timmer. Jag planerar att senare inreda den med utrymmen för att hantera och vidareförädla livsmedel (ej slakt och styckning av kött), och ev. någon form av lägenhet/boende för gäster/turister, samt att det i en del ska vara hönshus, stall och svinstia. Djurhållningen kommer sannolikt aldrig vara särskilt omfattande, men möjligheten till att ha djur för egen konsumtion ska finnas. Jag kommer att dra in nytt vatten eftersom tidigare ägare förstört den befintliga ledningen.

Men, det finns inget avlopp på ladugården. Hur ska jag tänka här? Bostadshuset har tank plus infiltration. Själv har jag väldigt dålig koll på avlopp. Hur det är dimensionerat har jag ingen aning om. Denna ligger något högre i terrängen än ladugården. Vilken typ av avloppslösning skulle vara lämplig? Har någon erfarenhet av ett liknande projekt?

Jag håller givetvis kontakt med kommun etc. men det är ju alltid bra att ha diskussion på många fronter.

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Kommunen kommer berätta vilka lösningar som är godkända, börja där och meddela sen här vad dom sa.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka