Byggahus.se

Gräsmattan har eskalerat efter gödsel

1. B
    Medlem · 218 inlägg

byron v2

Medlem
    Jag har under hösten och nu under våren vid återkommande tillfällen vertikalskärt och gödsla.
    Sammanlagt 200 liter hönsgödsel i omgångar inför årets säsong. Mattan 650 kvm.

Nu växer gräset hejdlöst.
    När det var varmt förra veckan 2-3 cm varje dag och blev fruktansvärt tjockt, rötterna måste sprida sig enormt snabbt.

Någon som kan uttala sig om hur detta kommer bli under säsongen.
    Hur länge kommer det växa såhär.
    Har fått klippa 4 ggr på en vecka.
    Blir en åker med hö

2. H
    Medlem · 95 inlägg

Harmagedon

Medlem
    Oj, det är mkt hönsgödsel...men eftersom det är snabbverkande borde effekten gå ur under säsongen. Du får gå över till något mer långtidsverkande och få en jämnare tillväxt till nästa säsong.

3. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 463 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    :rofl: Det är ett hårt liv!
    Om du klipper gräset med uppsamlare och lägger gräset på din kompost eller kör till ÅVC, kommer du så småningom föra bort näringen från jorden, och tillväxten lugnar ner sig. En fördel med detta är att gräsmattan lär vara mossfri sen!

4. B
    Medlem · Stockholms län · 19 814 inlägg

BirgitS

Medlem
    Till ett annat år är det bra att tänka på att inte gödsla med något kvävehaltigt (som hönsgödsel) på hösten och inte gödsla innan gräset börjar växa på våren.

5. M
    Medlem · Stockholm · 219 inlägg

markus1

Medlem
    Borde gå ur ganska fort. Snabbverkande och ganska låg kvävehalt, 4%, totalt 8gram kväve per kvm om jag räknat rätt på din mängd. Tappar den fart är det bara lägga på en giva till i juni/juli. Dock hade jag övervägt något smidigare än hönsgödsel, rätt bökigt med 130 kg.
    Grattis till en fin gräsmatta. Klippa ofta stimulerar gräset och det sprider med utlöpare, fortsätt med det! Som nämnt, kör uppsamlare.

6. P
    Medlem · Bosarp · 1 098 inlägg

Prodigys

Medlem
    Du får sälja som hö till någon bonne i närheten. Eller erbjuda bete

• Laddar…
  7. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 342 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Rena drömmen för någon som praktiserar täckodling.

8. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 615 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Skaffa robot så gödslar gräset sig självt

9. X
    Medlem · skaraborg · 174 inlägg

xxxscrabblexxx

Medlem
    Spred du ren hönsskit så får du nog räkna 4 år. Hönsfarmaren jag köper ägg av spred hönsgödsel på sitt fält. Jag såg att nästan hela fältet var liggandes så jag frågade om han spridit där. Ja för 4 år sedan och det är fortfarande för mycket växtkraft. själv odlade jag pumpor på hönsgödsel och jäklar vad stora de blev.

• Laddar…
  10. Jocke Gårdman
    Medlem · 17 inlägg

Jocke Gårdman

Medlem
    Som.man bäddar får man ligga, eller i ditt fall. Som man gödslar får man klippa:p

11. Nissens
    Medlem · 2 993 inlägg

Nissens

Medlem
    Så länge jag bodde i mitt barndomshem så gjorde farsan likadant, eftersom det var jag som klippte så var det ju inget problem...
    När jag flyttade hemifrån så upphörde gödslandet rätt fort. :crysmile::crysmile:

Om du vill ha en dräglig säsong är det ett bra tillfälle att skaffa en robotklippare
    Den klagar aldrig, och gräsmattan blir toppenfin! :)

12. P
    Medlem · 6 inlägg

Peobjörn

Medlem
    Hittade den här informationen från Tom Ericsson, lärare och forskare på SLU, i en text:
    "Är det näringsfattig jord som är problemet så måste du gödsla gräsmattan med ett gräsmattegödsel med bra balans (t.ex. 18/4/10). Gödslingen bör ske i tre till fyra givor under en säsong, med en liten mängd gödsel vid varje giva. Mitt bästa tips för en långsiktigt näringsrik jord är att använda gräsklippare utan uppsamlare, då bryts gräsklippet ner med hjälp av maskarna i jorden och blir till ny näring och du slipper kanske till och med gödsla helt i framtiden."

• Laddar…
  13. B
    Medlem · 218 inlägg

byron v2

Medlem
    Hönsgödsel är perfekt på våren. Min matta är grymt fin.

• Laddar…
  14. B
    Medlem · Stockholms län · 19 814 inlägg

BirgitS

Medlem
    Det tror jag säkert men om det regnar mycket efter gödsling men innan gräset börjar växa får man en urlakningseffekt i jorden. dvs. all näring kommer inte gräset till godo.

15. Z
    Medlem · 71 inlägg

z_bumbi

Medlem
    Det är väl ingen skillnad på en robot och valfri annan klippare där man låter gräset ligga i den frågan? Den enda skillnaden jag kommer på möjligen kan diskutera beror på användaren. Eftersom robotar oftast är inställda på att klippa ofta och kort så får man ev problem med att gräset har dåligt rotsystem och en kompaktare jord,. nNedbrytningen av gräset sker då ytligt eller på ytan och mer av kvävet avgår till luften. Fast hur stor skillnad det gör i praktiken har jag ingen aning om utan problemet i de fallen blir snarare torkkänslighet (om vi bara fokuserar på gräsmattan).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.