M
Hej,

Den döda, torra delen till vänster på bilden är Skånegräs Siesta som jag sådde förra året, då såg det ut som det hade etablerat sig bra, men i år sen vintern försvann har jag inte sett gräset grönt. Jag sådde på fler ställen i trädgården, detta parti har blivit sämst. Tycker dock att Siestan blir extra gul och torr när den inte får vatten mot den gamla gräsmattan. Vad tror ni jag har gjort för fel? Jag har vattnat gräset lika som med den delen som fortfarande är grön på min gräsmatta. Har jag valt fel grässort kanske? Det är på solsidan detta parti.

På förpackningen:
  • Mycket låga näringskrav
  • Torktålig
  • Långsamtväxande
  • Passar bra till robotgräsklippning
Innehåll: Fårsvingel 10% och Rödsvingel 90%

• Delvis torr och gulnad gräsmatta med Skånegräs Siesta bredvid grönare gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser en grusgång bredvid. Är det gult längs hela?

Jag ser själv tydligt att det gulnar längs gångarna det jag inte rensat (=där det egentligen skall vara grus och där det torkar fort). Även en gammal igenlagd grusgång som varit gräs i femtio år syns när torkan kommer.

Gräv lite försiktigt och se om det är jord eller sten där gräset gulnar.

Jag kör med granngården slottspark och där den får bra jord och verkligen etablerar sig verkar den klara torka galant.

Jag har samma erfarenhet av siesta, får hoppas att det kommer igen snabbt sen när torkan är över.

Bilden visar ett område där det tidigare stod en planteringslåda som nu är borttagen. Gräsområde med en kala fläcken där en planteringslåda har tagits bort, bakom växer en buskhäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
T tpsoft skrev:
Jag har samma erfarenhet av siesta, får hoppas att det kommer igen snabbt sen när torkan är över.

Bilden visar ett område där det tidigare stod en planteringslåda som nu är borttagen.[bild]
Ert ser ju nästan lika illa ut som mitt. Hur gammalt är ert gräs?
Jag köpte Skånegräs för att de hade Bäst i Test, men nu undrar jag lite om testet va sponsrat... Jag tyckte nämligen att det följde med ogräs i min Siesta blandning också. Tycker dessutom att grässorten är hård och taggig, inte alls skön att gå på. Även vid mycket regn, så har gräset en mörkgrön och rätt tråkig färg och vid torka blir den enormt gul. Tycker inte alls den är tålig... Vad är er uppfattning? Jag sådde Weibulls basic på en annan gräsmatta som är halva priset och det blev mycket bättre gräs och det överlevde i år med.

Jag köpte siesta för att det var torktåligt så vår tomt bitvis är rätt utsatt då den lutar mot söder. Upplever inte att det var något ogräs i den och den är mjuk att gå på men det var det första gräset som blev gult när de började bli varmt och torrt.

M
T tpsoft skrev:
Jag köpte siesta för att det var torktåligt så vår tomt bitvis är rätt utsatt då den lutar mot söder. Upplever inte att det var något ogräs i den och den är mjuk att gå på men det var det första gräset som blev gult när de började bli varmt och torrt.
Ja precis, det gröna på min bild är annan sort. Om det är så den håller sig tålig så är det inte alls det jag vill. Den ska ju tåla torka, men den blir ju nu det partiet jag tar fram bevattningen för.

Har bevattningsförbud här sen en vecka tillbaka. Började stödså med Siesta förra året för att få in mer torktåligt gräs då stora delar av tomten blir väldigt uttorkat på sommaren. Har lagt åtskilliga kronor på diverse gödselpreparat mm för att gå en hyfsad matta men ändå så blir den gul och trist efter en vecka med sol och torka (iofs 3 veckor nu). Har funderat på om vätmedel skulle hjälpa men svårt att hitta erfarenheter bland konsumenter kring det samt svårt/dyrt att få tag på.

Rödsvingel ska vara ett tåligt gräs med låga krav på både vatten och näring. Nu kan jag inte uttala mig om vilken kultivering skånefrö har.

Men jag har personligen haft bra framgång med rödsvingel med väldigt lite bortfall under våra hårda vintrar i norr.

Den brukar alltid ta tid på sig att komma igång på våren trots att man luftar och gödslar.

Så mest troligen har dina rötter inte etablerat sig och dött under vintern, såg samma sak varje år där det var väldigt dålig jordmån. Dvs bara några enstaka cm med matjord ovanpå grus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.