Byggahus.se

Gräsmatta - anläggning och skötsel

1. L
    Medlem · Västra Götaland · 214 inlägg

Lazzeman

Medlem

Mossa och gödning?

Tänkte börja attackera mossan i gräsmattan nu till helgen. Jag har köpt en dunk mossbekämpning GTI som sprids med vattenslanganslutning och en säck gödning. Vilket ska jag köra först? Eller kanske samtidigt?

2. Stew
    Moderator · 1 392 inlägg

Stew

Moderator
    Jag hade kört på GTI:n först, väntat till dess effekt uppnåtts (Mossan blir grå/svart). Sedan gödsla. Hade gissat på kanske 2veckor mellan GTI och gödsel.
    Känns som att gödsla samtidigt som GTI:n kan bli som att kasta pärlor till svinen, eller i detta fallet gödsel till mossan.

Mvh

Stefan

3. L
    Medlem · Västra Götaland · 214 inlägg

Lazzeman

Medlem

Ok då blir det nog GTI:n i helgen

4. Gusten87
    Husägare · Västra Götaland · 192 inlägg

Gusten87

Husägare
    Tar liv i en gammal tråd här..

Håller på med gräsmattan nu då det är dags att få den grön inför sommaren..
    Kör på två omgångar med järnsulfat (köps i 15kg säck på granngården för ca 200kr) utblandat med vatten, sprider ut detta över hela gräsmattan och efter en dag så är mossan svart.. Sen är det bara att gödsla, ca 4 ggr om året för att gräset ska ta näring så inte mossan får fäste. Men detta är en procedur som görs varje år :)
    kör även järnsulfat på hösten så mossan inte ska fäste under vinterhalvåret!

• Laddar…
  5. Mikael_L
    Medlem · 40 252 inlägg
    En fråga.
    Jag håller på och försöker få den sista delen av gräsmattan att etablera sig, det går lite halvtrögt.

Är det någon vits att täcka den med en lättviktspresenning t.ex. mitt på dagarna?

6. Rottan
    Medlem · HJönköping · 127 inlägg

Rottan

Medlem
    När jsg5 utökade min matta använde jag fiberduk över för att öka värmen och fukten ska bestå. Funkar kanon

7. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 024 inlägg

Jesca_j

Medlem
    När vi etablerade vår gräsmatta fick vi också tipset att täcka med fiberduk.
    Vi fick låna några gigantiska bitar som täckte ungefär 3/4 av gräsmattan.

Resultatet uteblev dock, det var absolut ingen skillnad i tillväxt på den täckta ytan mot den utan täckning.

8. svartöra
    Medlem · Västra Götalands län · 1 776 inlägg

svartöra

Medlem
    Rottan har rätt. Fiberduk är bra. Tunn och släpper igenom ljus och vatten. Men är det inte torka undrar jag om det är värt besväret. Jag brukar använda det när jag lappar i gräsmattan så jag slipper skvätta vatten på så många plättar.

Lättviktspresenning tror jag inte på eftersom även nya grässtrån behöver ljus.

9. Joaquin
    Medlem · Skåne · 286 inlägg

Joaquin

Medlem
    Jag är trött på vår "stötiga" gräsmatta. När vi klipper gräset hoppar nästan gräsklipparen runt på vissa ställen.

Hur gör man för att platta till en befintlig matta? Läser mycket om nyanläggning, men inte hur man fixar en gammal.
    Funderar på att ta en gallervält och lasta på lite vikter. En dag när det är fuktigt i jorden borde den kunna ordna upp lite. Vad tror ni om det?

Vill helst inte fylla hela gräset med jord/sand pga. lekande barn.

10. Mikael_L
    Medlem · 40 252 inlägg
  11. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 666 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Springa runt med en gallervält kommer ju inte göra ett dugg skillnad, man ska ju i princip köra bil på gräsmattan för att det ska hända nåt.

12. Joaquin

Joaquin

Medlem
    Jo, men en del säger just det att man inte ska packa för hårt. Då känns ju bil och liknande vikter inte så bra...

13. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 666 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Nej, det ska inte packas men det jag ville visa var att det ger ingenting vad gäller utslätning med en gallervält. Man fyller på med sandblandad jord i tunna skikt som gräset växer igenom, det får göras ett antal gånger innan det blir bra.

14. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 2 918 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Har tänkt liknande tankar om att platta till en knölig gräsmatta. Tänker att man kanske ska börja med att vertikalskära för att luckra ytan? Sedan kanske gallervält med tyngd? Detta måste i så fall göras tidigt på våren när marken är rejält fuktig. Nu är det inte lönt.

15. Joaquin

Joaquin

Medlem
    Också tänkt i samband med vertikalskärning..

Hur köper man så mycket sanblandad jord? Dress på påse är ju inte lönt.
    Räknade lite snabbt igår och ska jag lägga 3cm på ytan som behövs, så behöver jag ca 12m3.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.