Byggahus.se

Gräsklipparproblem

1. A
    Medlem · 31 inlägg

AnnaH

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1042.JPG
    IMG_1043.JPG
    IMG_1044.JPG
    IMG_1045.JPG
    Hej!
    Jag har en Alko PRO 160 QSS, silver 524 SP-A. Den fungerar bra i allmänhet. När jag klipper gräsmattan blir behållaren fylld cirka fem gånger. Mitt problem är att gräsklipparen har börjat vara svårstartad efter ett uppehåll för att tömma behållaren. Jag drar i snöret med samma schvung som vanligt, men den puttrar bara till lite. Om den får vila i ca 20 minuter kan den tänka sig starta igen.

Jag undrar om det kan vara så att jag behöver byta tändstift? Men den stora frågan är då i så fall: var finns de??
    Bifogar några bilder. Jag är inte så van vid gräsklippare direkt, men känner mig tillräckligt teknisk för att förhoppningsvis kunna klara detta.
    Vänliga hälsningar AnnaH

2. possum77
    Medlem · 12150 · 515 inlägg

possum77

Medlem
    Stiftet sitter till vänster om metallkåpan det står OHV på, dra lös den silverfärgade tändstifhatten så kan du lossa stiftet med en tändstiftnyckel. Tveksamt om det är det som är problemet dock. Det ser ut att sitta ett luftfilter under det svarta plastlocket på höger sida (sett framifrån). Kolla om det är skitigt, i så fall kan klipparen få för lite luft vilket leder till en för fet blandning och då blir den svårstartad när den är varm. Om så är fallet bör du också se på tändstiftet att det är svart och oljigt när du plockat loss det.

Redigerat 3 jul 2017 15:40
  3. X
    Renoverare · Södermanland · 1 767 inlägg

xdigger

Renoverare
    Har du kollat så den inte är full med gräs på undersidan som är inkilat överallt, med tanke på att det hände efter att du väntat med att tömma behållaren??

4. A
    Medlem · 31 inlägg

AnnaH

Medlem
    Luftfiltret ser rent o snyggt ut. Ska kolla tändstift då när det svalnat. Behöver leta fram en tändstiftsnyckel. Tack!

5. A
    Medlem · 31 inlägg

AnnaH

Medlem
    Ja absolut, det är inte det som är problemet! :)

6. I
    Anonym

ion

Anonym
    Kan tänkas tändstiftet är ok när det svalnat. Jag råkade ut för ett sådant stift till en bil en gång. När stiftet blev varmt slutade det att fungera som det skulle. Kom fram till att ledaren i stiftet, vanligtvis en kolstav, hade spruckit. När stiftet blev varmt expanderade det tillräckligt för att det skulle bli ett avbrott. Det tände givetvis men inte varje gång. Det kan vara så. Men tankarna går spontant till att det handlar om problem med bränsleblandningen eller tjyvluft mellan förgasare/cylinder.

Glöm min tidigare beskrivning av stift, ledaren i nutida stift består av järn, kolet utgör bara ca 4mm närmast elektroden. Det betyder att i ett varmt stift är kontakten mellan ledare och kol bättre än i ett kallt.
    Men kolla, eller byt stift ändå för säkerhets skull.

Redigerat av moderator 3 jul 2017 16:07
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.