1 489 läst · 35 svar
1k läst
35 svar
Gräsklipparens knivbult gick av
Det här var intressant. Bulten satt som berget förra gången, jag misstänker dels pga rost, samt att bladets rotation snarare drar åt skruven än loss? Jag är nämligen nervös att aldrig få ut bulten i framtiden, om jag ska limma fast den? Är det gängse metod i just det här fallet?H Harald Blåtumme skrev:
Jag brukar ha lite fett på, för att den inte ska rosta fast.
Medlem
· Västernorrland
· 10 774 inlägg
Nån skruvlåsning ska inte behövas. Det gör ju saken bara krångligare nästa gång.......
Produkter som diskuteras: "skruvlåsning"
Skruvlåsningslim
Skruvlåsningslim är utformade för att säkra och försegla bultar, muttrar och skruvar för att förhindra lossning, läckage och korrosion. Dessa är perfekta för tillämpningar där det finns höga vibrationer som kan leda till att
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 077 inlägg
Blå loctite som jag föreslog är bra eftersom den fyller gängorna och hindrar fastrostning, och hindrar skruven att vibrera loss även med väldigt lagom åtdragningskraft. Lossdragningskraften är enkelt hanterbar, sitter inte särskilt hårt alls.
På senare år drar jag loss alla knivskruvar med en liten slagmutterdragare på lägsta momentinställning, ett otroligt smidigt verktyg här.
På senare år drar jag loss alla knivskruvar med en liten slagmutterdragare på lägsta momentinställning, ett otroligt smidigt verktyg här.
Vem, jag? Jag minns inte vad som satt förr. Jag tror inte jag nämnt plast? Jag tänker ha den skålformade stora brickan, en mindre vanlig bricka, och sen bulthuvudet (eftersom jag inte hittade någon bult med flänsat huvud).Isakare skrev:
Av alla gräsklippare jag bytt kniv på genom åren kan jag inte påminna mig att någon skulle haft något annat än en vanlig bult och en vanlig plan metallbricka. Någon kan möjligen haft en låsbricka, en sån där fjädrande med en "slits" i, men något mer special än så har jag nog aldrig stött på.Gauthier skrev:
Har heller aldrig dragit mer noggrant än med "lagom handkraft" och det har alltid fungerat bra.
Här: https://www.motorsågsbutiken.se/sv/mb/knivbultsats-3-8-unf-x-32mm . Jag tycker brickan ser skålformad ut, vilket matchar det @stugfar skrev.Alfredo skrev:Av alla gräsklippare jag bytt kniv på genom åren kan jag inte påminna mig att någon skulle haft något annat än en vanlig bult och en vanlig plan metallbricka. Någon kan möjligen haft en låsbricka, en sån där fjädrande med en "slits" i, men något mer special än så har jag nog aldrig stött på.
Har heller aldrig dragit mer noggrant än med "lagom handkraft" och det har alltid fungerat bra.
Dock verkar de strunta i normal bricka däremellan, trots ej flänsat huvud. Då kanske jag också gör det.
Jag menar före kniven.Gauthier skrev:
På de klippare jag haft, har det varit en stor bricka först, sen en plast eller fiberbricka, kniven, kupad bricka och skruven, den kallas friktionsbricka.
Den mjuka brickan är ett skydd så det ska slira om kniven slår i nått, annars finns det risk att skruven eller axeln går av.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 994 inlägg
Undrar om det inte skall vara 10.9 på det stället? Brukar väl vara rätt hårt material.
Jo, ser man på bilden i första inlägget saknas knivfästet. Finns inte detta går troligen skruven av pga att kniven slår.