Byggahus.se

Gräskant till grusgången

1. tharnstrom77
    Medlem · Kronoberg · 215 inlägg

tharnstrom77

Medlem
    Hej!

Jag håller nu på i mitt lilla hus med att anlägga en ny grusgång samt att jag ska ta bort en gammal plattbelagd gång och grusbelägga. Jag har räknat lite/höftat grovt och jag kommer fram till att det kommer att bli cirka 40 meter gång allt som allt. Så, om man då räknar båda sidor av gången så blir det i runda slängar 40 meter kant som jag vill sätta en gräskantavgränsare och detta för att inte gräs och grus osv ska blanda sig lika enkelt.

Jag har funderat över att lägga sten längs kanterna men vi tror inte att detta skulle passa in så bra och skulle därför vilja ha en tunn metallkant.

Därför så har jag letat lite och har kommit fram till lite olika material och fabrikat av varierande kvalitet och utförande, men framför allt pris.

Plast är uteslutet vilket Bröderna Nelsons har. De har också en i galvaniserad plåt som är vågformad. Denna skulle jag kunna tänka mig då den är i metall men den skulle helst inte vara vågformad också har den ett ganska bra pris.

Sedan har jag hittat en på denna sidahttp://www.svearedskap.se/node/76 med en modell som verkar passa min smak bäst. Men som kommer att kosta en del då handlar om en del meter.

Men min tanke är att det måste finnas en enkel plåt (eller likande) som man kan köpa på typ rulle från någon firma. Det måste väll bli det billigaste.

Vad har ni för tips som blir bra till ett vettigt pris? lgärna med någon länk till någon bra försäljare (om jag behöver åka fysiskt för att köpa detta så skulle det vara bäst runt omkring Växjö)

Tack i förväg för era tankar!

2. Stew
    Moderator · 1 392 inlägg

Stew

Moderator
    Hej,
    Har också letat efter detta och gått igenom alla alternativ som du listar. De är för dyra och fula tycker jag (plasten från lord nelson är jätteful efter ett tag när solen, barnen och gräsklipparen gjort sitt)
    För oss slutade det med storgatsten. Men nu var det ett alternativ du ville ha.
    Jag tror att det bästa du kan göra är att kolla med den lokala plåtslagararen, han borde för en ganska billig peng kunna klippa till flera rullar/längder till dig. Har sett att de säljer plåt för ändamålet i rullar/längder på ett antal ställen, men de kostar flera hundra kronor metern. Snuskikgt dyrt. Borde gå att få mycket billigare hos en plåtis.

Mvh

Stefan

3. tharnstrom77

tharnstrom77

Medlem
    Hej!
    Tack för detta, nu ska jag leta runt lite för att se vad som finns att finna!
    Hoppas det löser sig för jag vill inte lägga så extremt stora summor på en sådan sak. Det finns andra hål att stoppa pengarna i!

Mvh Andreas

4. N
    Medlem · Stockholms · 292 inlägg

Nilsson2

Medlem
    Kan man inte skaffa remsor av rostfri plåt på lokala plåtverkstaden som man gräver ned en bit?

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk 2

5. MB77
    Medlem · Jönköping · 2 315 inlägg

MB77

Medlem
  6. Stew
    Moderator · 1 392 inlägg

Stew

Moderator
  7. Lostmoose
    Husägare · Örebro · 977 inlägg

Lostmoose

Husägare
    Nu beror det ju helt och hållet på vart man ska lägga kanten, men blir inte 2mm ganska vasst att sätta ner en bar fot på? Jag hade nog valt en något tjockare remsa av den anledningen.
    Personligen så tycker jag att järn får en ganska fin yta när det rostar, och har man säg 4 mm-bitar så tar det ju ganska lång tid innan de rostar bort.
    Men det passar kanske inte så bra på alla tomter.
    En bekant satte ner 2-3mm järn i trädgården för ca 5-10 år sedan och de såg åtminstone fina ut på håll sist jag såg dem.
    Jag tror att de hade 10cm breda plåtar (ca 2m långa) som de svetsade på 3-4st 30cm armeringsjärn på och stoppade ner i backen.
    Jag tyckte att det verkade smidigt då iaf:)
    Sent from my ST17i using Byggahus

8. MB77
    Medlem · Jönköping · 2 315 inlägg

MB77

Medlem
    Beror ju helt på hur man sätter dom, sticker ovanför gräset så är det ju klart att de inte är sköna att gå på, och då hjälper det inte att de skulle vara 4mm. Våra kantjärn ligger precis i nivå med gruset (efter lite justeringar) så för oss är det inget problem. Då är det värre att gå på gruset utan skor ;)

9. tharnstrom77

tharnstrom77

Medlem
  10. T
    Medlem · skåne · 78 inlägg

tnt

Medlem
    Ser de lika bra ut nu efter några år?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.