Gränsfall? 2400W på 10A och 1.5mm2

5k läst  6 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Är lite i valet och kvalet om jag behöver dra om en ledare i befintlig installation. Skall koppla in ett värmegolv som har märkeffekten 2400W (1200W x 2).

Golvet består av 2 st parallellkopplade värmemattor/slingor. Har ohmat upp mattorna till 46.1 ohm styck, så borde bli drygt 23 ohm totalt. Vilket borde ge ca 2300W vid 230V, alltså lite under märkeffekten

Golvslingorna är Devimat 150W/m2, och inte självreglerande, så det borde inte bli någon tokrusning av ström vid påslag (som te.x. med T2-Röd). Men säkert blir det nog en liten strömspik en bra bit över 10A en kort stund.

Frågan är nu, om jag kan använda mig av redan dragen 1.5mm2 FK säkrat för 10A med trög smältpropp? Självklart sitter inget annat på den gruppen.

Det supersäkra alternativet är naturligtvis att dra om 2.5mm2 och säkra upp för 16A i centralen, men jag tycker det ligger så nära 10A att det kanske borde fungera ändå. Vad är eran erfarenhet kring 10A proppar? lösar de exakt vid 10 eller klarar de lite extra?

Ett tredje alternativ, som jag precis såg i någon tråd här, att byta till en 13A säkring. Om nu sådana finns och jag inte läste fel. Är det samma bottenplatta på dessa säkringar?

Tack på förhand!

2. E
    Medlem · Nivå 21
    Du klarar dig säkert med en 10 A dom tål lite "överlast" och slingorna kommer inte att vara till hela tidenså säkringen får möjlighet att "vila" ibland.
    Du vet väl att den mattan endast får förläggas på betong.

3. M
    Medlem Nivå 12
    Tror inte man kan mäta på det sättet. Tråden borde ju bli högohmigare när den blir varm. Alltså borde effekten vara lägre än vad du räknat fram.

4. S
    Medlem Nivå 3

Max på 1,5m2

På 1,5m2 får Du inte belasta med mer än 2300W per fas.

5. S
    Medlem Nivå 8
    Det är strömvärdet på den aktuella kabeln som är avgörande hur mycket du får belasta, inte effekten!

6. E
    Medlem Nivå 1
    En vanlig 10A diazed (vanlig propp) klarar ju upp till 18-19A under korta stunder, men 2,4kW (10,5A) borde ju inte vara några problem...
    Men drar värmegolvet verkligen 2,4kW konstant?
    Annars får man säkra av 1.5kvmm med ultrasnabba 13A, om dom nu finns som diazed.. Tror inte att dom har samma passdelar dock.

7. pefo
    Medlem Nivå 10
    10A och 13A diazed går i samma passdel, röd.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: