Gränsen för "fast installation"?

3k läst  6 svar

1. 3
    Medlem Nivå 6
    Var går gränsen för att bli "fast installation"?

Jag har hört något om att om man vill spika fast en lampsladd eller liknande(efter stickproppen) så får man göra det. Men, bara om det är minst ett visst avstånd mellan klammersen. Ty annars räknas det som en fast installation. Men vilket är detta avstånd?

2. G
    Medlem Nivå 2
    Vad jag vet så har det ingeting att göra med klammeravstånd. Stickproppsansluten apparat räknas aldrig som fast installation.

3. pefo
    Medlem Nivå 10
    Det där är bara trams! Det finns så mycket idéer om vad som är en fast installation. Definitionen är 'utrustning eller apparat som är tillverkad eller konstruerad för permanent användning på en och samma plats', Ett elsystem i en fastighetet är ett exempel. En stickproppsansluten bordslampa är det inte oavsett om man fäster kabeln med klamers med 1cm avstånd på golvsockeln...

4. E
    Medlem · Nivå 21
    En gräns kan sägas vara - om man måste använda ett verktyg för att fästa eller lossa installationsdelen- det innebär ju naturligtvis inte att man kan fästa en skarvkabel och mena att det är en fast installation, en skarvkabel är aldrig avsedd för att förläggas fast.

5. pefo
    Medlem Nivå 10
    Du kan också, något förenklat, se det som att den fasta installationen tar slut vid vägguttaget.

6. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Visserligen men frågan blir mer berättigad om man tittar på vissa lösningar såsom att klamra och skruva fast skarvdosor med x antal uttag. Då går man från t ex 3x1,5 till 3x1,0 eller ännu värre 2x0,75.
    Till det positiva hör dock att de oftast ligger klamrade ovanpå golvlister men det finns en del ställen där man gladeligen döljer sådant bakom golvlisterna, risken för brand torde liksom vara lite större då.

Som kommentar till att något som ansluts med stickpropp aldrig... så jo, det kan det! På en skola i den kommunen där jag jobbade så var det en vaktmästare som gjorde saker såsom att skruva fast ett vägguttag, matade det med en lampsladd på 3x1,0, satte en stickpropp i andra änden och klamrade allt rätt snyggt men behöver jag säga att det åkte bort rätt snabbt då behöriga såg detta?

Detta är dock en fråga där bedömningarna skiljer sig åt från elektriker till elektriker och från fall till fall.

/Kent

7. pefo
    Medlem Nivå 10
    Det finns ju alltid gränsdragningar där personliga bedömningar spelar in. Men helt klart är ju att det är klart olämpligt att använda material avsedd för fast installation till att göra en 'skarvkabellösning', så jag förstår att den behöriga i detta fall tog bort grejorna. Eller att göra nånting som skall göras som en fast installation mha skarvsladdar och grendosor.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: