Byggahus.se

Gränsdragningar för renovering eller rivning och nybygge?

1. H
    Medlem · Nivå 19
    Som sagts i titeln. Var går gränsen för rivning och nybygge och en renovering för en byggnad?

Endast fakta tack med källförteckning. Gärna lagtext eller rättsfall.

2. P
    Medlem · Nivå 8
    Menar du i skattehänseende (avdrag m.m.) eller bygglovs-hänseende?
    Eller något annat annat?

• Laddar…
  3. H
    Medlem · Nivå 19
    Hur mycket av en byggnad måste sparas för att räknas som renovering och inte en rivning och nybygge.

4. B
    Medlem Nivå 11
    ...min känsla (kan ha fel) är att det är case by case, en bedömningsfråga. Komuner kan säker ha olika syn på det också.....

Detta baseras på min erfarenhet av byggfrågor i två komuner. Jag kan ha fel.

5. H
    Medlem · Nivå 19
    Läs gärna innan du postar. "Endast fakta tack med källförteckning. Gärna lagtext eller rättsfall."

6. O
    Bannad · Nivå 15
    Lite trevligare ton..... tycker jag kan vara bra...
    Även om jag förstår att du bara vill ha fakta... Men ibland kan folks erfarenheter även utan källhänvisning vara av intresse...

7. H
    Medlem · Nivå 19
    Svårt att uppfatta en ton i text. Men som sagt det enda jag är intresserad av är vad reglerna säger. Detta ämne har diskuterats fritt i många trådar här på BH men aldrig någonsin har jag sett någon hänvisa till vad som faktiskt gäller.

Du kan få tycka att jag är otrevlig men jag vill inte veta folks åsikter om just detta. Oftast när jag skriver här är jag det men inte denna gång. Mitt svar skall inte tolkas som otrevligt utan bara så att ni uppmärksammar vad denna tråd handlar om.

8. haavard
    Medlem Nivå 11
    Kanske DU bara vill ha fakta, men som tur är så äger inte du tråden bara för att du började den. Om vi vill kommentera på annat sätt gör vi det (inom rimlighetens gränser).

• Laddar…
  9. H
    Medlem · Nivå 19
    Men herregud vad är det med folk? Om ni nu vill det är ni mer än välkomna att göra en tråd och snacka hur mycket ni vill om det för här får ni inte det om du nu inte ska bryta mot forumets regler?

§ 4.2 Håll dig till ämnet
    Det är bättre att du startar en ny tråd än att du avviker från ämnet. Flera ämnen i samma tråd gör det svårt att hitta informationen man söker. All diskussion i Byggahus forum ska innehålla ämnen som rör bygge och renovering, inget annat.

Ämnet är ganska självklart. Sen om nu någon tagit illa upp så ber jag om ursäkt. Det är inte meningen.

10. B
    Medlem Nivå 11
    Jag skall förtydliga mitt inlägg med fakta. Alla komuner är olika. Handläggare gör bedömningar. Du kan inte dra långtgående slutsatser om ditt bygge utifrån andra rättsfall pga minst två faktorer, tid och plats. Även vad är en faktor som spelar roll.

Att svara på en tråd är inte att avvika från ämnet!

• Laddar…
  11. B
    Medlem Nivå 11
    ....troligtvis för att det inte är svart eller vitt. Annars hade någon kopierat in vad som gäller! :x

12. H
    Medlem · Nivå 19
    Förmodligen inte men värt att kolla. Får den frågeställningen så ofta så vill kunna hänvisa till en bra källa.

13. Bästa svaret

V
    Medlem · Nivå 9
  14. H
    Medlem · Nivå 19
    Det var en bra början.