Grå mexitegel för tillbygge till hus byggt 1990!

494 läst  10 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Har ni någon aning om var och hur man kan få tag i dessa mexitegel?
    Har haft bevakning på blocket under 2 års tid och fått ihop lite! Jag behöver ca 200sten för att slutföra vårt tillbygge!

Tacksam för all info som kan ges:)

Med vänlig hälsning, Rasmus

2. A
    Medlem Nivå 5
    Kolla med yxhult ifall dom vet något?

• Laddar…
  3. R
    Medlem Nivå 1
    Jag har haft kontakt med yxhult och har för mig att jag fick svaret att de sålt maskinerna utomlands!

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Det stämmer nog, tror bara de tillverkar den vita numera.

• Laddar…
  5. R
    Medlem Nivå 1
    Yes precis så är det! Endast vita tillverkas men känner inte för att byta hela fasaden eller måla densamma!
    Inga andra tankar om vart man kan finna denna tegel?

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Den grå kallades nog för "fjällgrå". Jag har hört ryktas om att det sker tillverkning i Danmark också, kanske kan du söka lyckan där?

7. R
    Medlem Nivå 1
    @mexitegel vet du någon bra annonssida för dett i Danmark? Har varit inne o googlat lite men ät hopplöst på danska!

8. A
    Medlem Nivå 5
    Lastade ibland i Kumla vid yxhult och då var de bara vita men borde ju inte vara omöjligt att slänga i lite pigment.

Även om maskinerna är utomlands så lär dom ju handla sina stenar från något ställe. Kan ju iofs bli dyrt men gissar att om de saknas 200sten så kanske de kvittar om dom blir dyra.

Danskan lär ju tog vara såhär.

Sten fra ländet lite norr om Colombia, färg inte svart men inte vit utan nära vit typ.

• Laddar…
  9. R
    Medlem Nivå 1
    Har för mig att jag har läst någonsatans att Danmark har andra standardmått på sin tegel!
    Måtten på stenen jag söker är
    LxBxH = 250x100x65mm
    Detta ger för mig att den borde vara svensktillverkad!
    Ska höra med yxhult imorgon om de kan hjälpa till med något:)

10. H
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Gammal tråd men lyckades du hitta denna sten någonstans? Sitter i samma sits och behöver eventuellt ett mindre antal av just denna variant.

/Henrik

11. R
    Medlem Nivå 1
    Jag hittade en i Skåne som plockat ner en vägg och som stenen inte räckte för deras utbyggnad, de 1000 stenarna jag köpte där hjälpte mig en bit till men inte hela vägen!
    Vi fick ta hörntegel o renskära och använda på baksidan av huset (översta 9 laven), visst fogen sprang iväg lite men vad gör man och då har vi 4 fönster dessutom!
    Var runt om i Skåne på byggåtervinningar samt rivningsfirmor men inget napp!
    Kanske bättre utbud närmre tillverkningsorten!?
    Har ett fåtal hörnstenar kvar som är 3:e sortering som jag valde bort men de vill du nog inte ha!
    Med vänlig hälsning,
    Rasmus

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: