Som receptet sa "Det här är den BÄSTA äppelkakan jag någonsin ätit" kanske var till att ta det lite för långt.. MEN den var (väldigt, enligt maken) god iaf 👍
Jag vet, det står inte florsocker någonstans i receptet.. men det ser alltid lite flådigt ut när man pudrar lite..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Detta var receptet som flög förbi på nätet.. som jag snappade upp med en screenprint.
Logga in
Skapa konto
Den nedre delen är en nutelladryck som de gjorde samtidigt.. jag har inte provat den - men de satt ihop (receptmässigt)
Den första "lilla" mjöl o smör.. är till smörjning av formen..
Här finns film för att se receptet göras (inte jag/mitt):
Kaka nummer 1 är klar, en "ÄPPELKAKA med kardemumma och citron" (tror receptet finns i tråden redan)
Kanel i all ära men jag är allt en Kardemumma-gumma som tycker det passar i äppelkakor, småkakor, bullar givetvis men även i köttgrytor (det gör i o f s kanel också!). Till päronkaka (använder samma gamla älskade recept som till äpplen, byter bara ut frukten) tar jag ingefära 😃
Kanel i all ära men jag är allt en Kardemumma-gumma som tycker det passar i äppelkakor, småkakor, bullar givetvis men även i köttgrytor (det gör i o f s kanel också!). Till päronkaka (använder samma gamla älskade recept som till äpplen, byter bara ut frukten) tar jag ingefära 😃
Hittade en stor burk creme fraiche 32% med utgånget datum i kylen. Jag modifierade receptet på mjuk pepparkaka och gjorde dubbel sats (bytte 200g smör och 3 dl gräddfil mot 5 dl CF). Underbart gott blev det! 😋
Hittade en stor burk creme fraiche 32% med utgånget datum i kylen. Jag modifierade receptet på mjuk pepparkaka och gjorde dubbel sats (bytte 200g smör och 3 dl gräddfil mot 5 dl CF). Underbart gott blev det! 😋
Intressant, så inget smör alls utan bara creme fraiche? Ja, det gäller att våga testa annars skulle aldrig recept uppfinnas!
Intressant, så inget smör alls utan bara creme fraiche? Ja, det gäller att våga testa annars skulle aldrig recept uppfinnas!
Nix, inget smör. Gjorde ett överslag på hur mycket fett det blev totalt sett i kakan och det stämde hyfsat med ursprungsreceptet. Så jag chansade!
(mamma är kemi- och mattelärare, kanske spelar roll).
Rätt mycket bättre pris att köpa CF på kort datum till halva priset än att köpa smör och gräddfil oxå
Mina favoritämnen, och även de jag var bäst i (förutom musik) var kemi och matte, har hoppat in som vikarie i sagda ämnen när det inte krävdes pedagogutbildning. Om jag nån gång ska modifiera ett bakrecept ska jag tänka som du, mycket smart!
Nix, inget smör. Gjorde ett överslag på hur mycket fett det blev totalt sett i kakan och det stämde hyfsat med ursprungsreceptet. Så jag chansade!
(mamma är kemi- och mattelärare, kanske spelar roll).
Rätt mycket bättre pris att köpa CF på kort datum till halva priset än att köpa smör och gräddfil oxå
Vi har ett Willys rätt nära, som är makalöst bra på att sänka priser 30-50% på alla varor som går ut inom 1-2 dagar, vi fyndar där i stort sett varje vecka och jag (som tycker det är lite kul med statistik) ser att vi har minskat våra redan låga matkostnader genom att köpa det som varit nedsatt. Skulle aldrig köpa mat vi inte tycker om, ej heller snåla på sånt vi verkligen vill ha, men det är en bonus att fynda högrevsfärs, torskfilé, grönsaker till halva priset om jag har möjlighet att laga till samma, eller nästa dag.
Har som sagt diller på äpplen just nu..
.. och det är månvecka.. vilket betyder (i vanlig ordning) att jag sover taskigt och drömmer mycket (som jag kommer ihåg!)..
Vaknade och såg ett recept framför mig typ.. började skriva ner några stolpar till morgonen.. och när morgonen kom - var jag såklart tvungen att prova!
ÄPPELKAKA med saffran, mandelmassa och kardemumma!