A
Hej alla!

Vi ska fixa en del elgrejer hemma, bl.a. byta ut strömbrytare och eluttag. Har fastnat för https://www.byggfabriken.com/el-och.../info/product/708-208-strombrytare-kron-vipp/ och https://www.byggfabriken.com/el-och...info/product/708-202-strombrytare-trapp-vipp/ från THPG, med en resp. två vippbrytare per kåpa. Enda problemet med dessa är att de inte tillverkas med dimmerfunktion. Jag har sett att vissa strömbrytare från andra märken går att göra kompatibla med dimmer genom att montera impulsfjädrar bakom vippbrytarna, så att de fjädrar i stället för att bara snäppa över. På Byggfabriken antydde de också att det ska gå att göra något sådant med dessa också (oklart om det gällde den med dubbelvippa också, eller bara den enkla), men vi fick intrycket att det inte är standard och kanske ganska svårt (?). Någon här inne som vet hur krångligt det är, om det överhuvudtaget är möjligt på dubbelvippan, eller vart man generellt kan vända sig för att få hjälp att få det åtgärdat?

Varmt tack för alla tips!

L
Generell så har nog alla tillverkare möjlighet till att sätta in extra fjäder ( tillbehör ) mellan vippa och brytare , om du tar bort vippan och tittar så finns det små piggar som fjädern ska sitta på ,
då går det att göra en kron ( brytare med med två vippor på ) till två st tryckknappsbrytare ,
sedan ha dimmerspuckar för styrning via tryckkanpp , en sådan får plats bakom i dosan , en annan kan placeras i en takdosa

A
L Liteavvarje skrev:
Generell så har nog alla tillverkare möjlighet till att sätta in extra fjäder ( tillbehör ) mellan vippa och brytare , om du tar bort vippan och tittar så finns det små piggar som fjädern ska sitta på ,
då går det att göra en kron ( brytare med med två vippor på ) till två st tryckknappsbrytare ,
sedan ha dimmerspuckar för styrning via tryckkanpp , en sådan får plats bakom i dosan , en annan kan placeras i en takdosa
Hej och tack för svar!

Förstår jag dig rätt att fjädern ska placeras mellan de två metallpluppar som kommer i kontakt med varandra när man snäpper över vippan (så att strömmen sluts)? De är rätt så platta - vet inte om jag skulle kalla dem piggar - ser inte ut som att det skulle vara så lätt att få en fjäder att sitta på plats där. (Antar att fjädern måste ha ett isolerande hölje också för att den varianten skulle funka.) Eller tittar jag på fel ställe?

Vet du om man kan lämna in strömbrytare till butiker som renoverar lampor eller liknande för att få hjälp, eller behöver man betala timpris till någon elektriker?

Tack igen för hjälpen! /Emma

Nej fjädern ska inte sitta "mellan de två metallpluppar som kommer i kontakt med varandranär man snäpper över vippan". Det enda du åstadkommer då är att lampan alltid lyser. Blir en sluten krets.

Är osäker på om de vippor du länkar till går att få återfjädrande. Den enda som kan svara på det är tillverkaren eller återförsäljaren. Kontakta dem och fråga, säger de att det är möjligt så kräv att de levereras med den funktion du önskar. Annars återstår tyvärr att ni tänker om designmässigt och hittar en annan lösning som fungerar.

L
Svar nej inte mellan några strömförande delar , på baksidan om vippan finns det i bland en pigg som fjädern träs över , samt en motsvarande mitt för i brytaren , lite knöligt att få dit den men går rätt bra , man får trycka ihop fjädern med liten mejsel eller spetsen på en kniv .
Pass på släpper fjädern så sprätter den iväg , kolla här , kan vara lite olika montage på olika
strömbrytare , men principen är detsamma
www.youtube.com/watch?v=mc-5SAYFTmw

A
Tänka om designmässigt? Nu förstår jag inte riktigt ;)

Tack för svar. Ska höra av mig till tillverkaren.

A
L Liteavvarje skrev:
Svar nej inte mellan några strömförande delar , på baksidan om vippan finns det i bland en pigg som fjädern träs över , samt en motsvarande mitt för i brytaren , lite knöligt att få dit den men går rätt bra , man får trycka ihop fjädern med liten mejsel eller spetsen på en kniv .
Pass på släpper fjädern så sprätter den iväg , kolla här , kan vara lite olika montage på olika
strömbrytare , men principen är detsamma
www.youtube.com/watch?v=mc-5SAYFTmw
Mm, ja sådär ser inte den här strömbrytaren ut i alla fall... Har faktiskt svårt att se var en fjäder skulle passa in, men jag får väl fråga igen i butiken eller kontakta tillverkaren direkt.

Tack för hjälpen!

L
emmut skrev:
Mm, ja sådär ser inte den här strömbrytaren ut i alla fall... Har faktiskt svårt att se var en fjäder skulle passa in, men jag får väl fråga igen i butiken eller kontakta tillverkaren direkt.

Tack för hjälpen!
Kan vara av äldre sort och då fanns inte piggarna eller hålen på alla fabrikat

A
L Liteavvarje skrev:
Kan vara av äldre sort och då fanns inte piggarna eller hålen på alla fabrikat
Det vore ju oturligt... Men nu vet jag i alla fall vad jag ska fråga efter :) Trevlig kväll!

Kom just på att tyska Berker har en serie i porslin som heter 1930. Till den serien är nästan allt i porslin. De har även en vriddimmer som passar men då är centrumhålet i plast:worried:
Kan vara värt att googla på. Designen påminner om det jag uppfattar att ni är ute efter om än lite äldre look.

A
Ljus Ljus skrev:
Kom just på att tyska Berker har en serie i porslin som heter 1930. Till den serien är nästan allt i porslin. De har även en vriddimmer som passar men då är centrumhålet i plast:worried:
Kan vara värt att googla på. Designen påminner om det jag uppfattar att ni är ute efter om än lite äldre look.
Tack för tipset! Vi har tittat på dessa också, och de är fina men finns inte i någon variant med två reglage på samma enhet, vilket vi helst vill ha då det annars blir väldigt många kåpor i vardagsrummet. Samma problem med https://www.byggfabriken.com/el-och...vit-bakelit/info/product/708-237-tryckdimmer/ som finns som dimmer men med enbart en knapp per dosa. Hoppas att strömbrytarbranschen illa kvickt inser att det finns en nisch att fylla här...

T
emmut skrev:
Tack för tipset! Vi har tittat på dessa också, och de är fina men finns inte i någon variant med två reglage på samma enhet, vilket vi helst vill ha då det annars blir väldigt många kåpor i vardagsrummet. Samma problem med [länk] som finns som dimmer men med enbart en knapp per dosa. Hoppas att strömbrytarbranschen illa kvickt inser att det finns en nisch att fylla här...
Hej! Vi skulle vilja ha samma strömbrytare dubbelvipp från THPG med dimmerfunktion i den ena brytaren.
https://www.byggfabriken.com/el-och.../info/product/708-207-strombrytare-kron-vipp/

Gick det att sätta impulsfjäder även i dessa för att slippa sätta en apparatdosa till för att få dimmerfunktion? Tack för svar!

T
Om någon trillar in här och söker samma funktion så har jag i dagarna kontaktat den tyska tillverkaren THPG om deras vippbrytare. De går INTE att göra dimmerkompatibla genom att sätta en impulsfjäder bakom knappen för att göra den återfjädrande. Det innebär att ska ni ha flera dimmrar så behövs alltså en apparatdosa per dimmer kombinerat med THPG:s tryckknapp.

• Gilla
Fingerborg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.