Har denna köksfläkt hemma hos mina föräldrar.
Hur katten gör man rent det fett eller vad det är som liksom sitter fast på fläkten?

Jag har provat med diskmedel, maskindiskmedel, tandkräm, t-sprit, isopropanol, tvättsvampar, citron och bakpulver.
Men det sitter som berget.

Hade ett liknande problem med en fritös men där fungerade det att skrubba med t-sprit.

Närbild av en köksfläkt med insjunkna fläckar och smuts som är svåra att rengöra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksfläkt med fettafläggningar mellan skåp i ett traditionellt kök.
Skapa konto

I samma kök kan pappa som är mästerbagare/konditor göra goda bakverk.
Snart är det uppätet :)

Bakverk med gröna spritsade dekorationer på bakplåt inuti en ugn.
Skapa konto

Städare från Finland som gjort succé på YouTube pga att hon städar gratis till människor som mått psykiskt dåligt och inte städat på många år. Hon skulle använt ugnsrengöringsmedel och "steeldaddy" skursvamp i metall. Använder även skrapa till keramikhäll för att skrapa bort extrema smutslager från tex golv eller bänkskivor.

Aurikatariina heter hon

BirgitS
Har rengöringsmedel (såpa, allrent etc.) fått ligga och lösa upp smutsen i en kvart eller så innan du tar bort det?

Är det konstaterat att det är fett och inte en ytbehandling av fläkten som du städar bort?
Det brukar just inte bli något fett ovanpå fläkten. Man brukar ju kunna känna om något är fett.

Det är inte alla material som tål ugnsrengöringsmedel och skursvampar i metall. Så vitt jag kan se är det ett väldigt tunt lager som du har fått bort.

Jag brukar försöka lösa fett med fett. Smörj in området med vegetabilisk olja, låt sitta i ett par minuter och tvätta sedan av. Det har funkat toppen för mig på köksfläktar som aldrig blir rena av vanliga rengöringsmedel.

• Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Vim/jif/cif brukar bita på det mesta.
Innehåller lite skurpulver, så man ska vara lite försiktig, men jämfört med mycket annat går det inte så hårt åt ytorna.

T tomasfr skrev:
Jag brukar försöka lösa fett med fett. Smörj in området med vegetabilisk olja, låt sitta i ett par minuter och tvätta sedan av. Det har funkat toppen för mig på köksfläktar som aldrig blir rena av vanliga rengöringsmedel.
Det funkar för mig med, använder i tillägg grön eller gul såpa som också innehåller en del fett. Ungsrengöring kan vara väl effektivt, är frätande.

• Gilla
tomasfr
  • Laddar…
A
SUMA force
är jättelätt att ta bort gammalt fett
fast det kräver kemskyddsutrustning i form av gummihandskar och ögonskydd helst heltäckande klädsel

T
Först såg det ut som att färgen hade flagnat av eller att det vita bara har gulnat. Eller så är det bara skit då man ser vilka knappar som har använts mest, där är det vitt:) Röker dina föräldrar inomhus?

Bra fläkt för övrigt, bra sug och tyst. Mina föräldrar har en likadan fast i rostfritt utförande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.