24 878 läst ·
52 svar
25k läst
52 svar
Göra plattsättning själv i badrum på nytt nyckelfärdigt hus?
Hej!
Husleverans förväntas nästa vecka (Villa Nybro från Smålandsvillan). Badrummet på bottenvåningen kommer helt förberett för kakel/klinker som vi själva ansvarar för. Värmeslingor, våtrumsskikt och allt sånt är på plats redan så det som ska till är fogmassa och kakel/klinker. Sen kan det säkert dyka upp utmaningar på vägen.
Frågan nu till denna kompetenta skara är:
Är det ett jobb som jag med enkelhet kan klara av själv? Badrummet är bara på 6kvm. Är tämligen händig och kan bygga det mesta. Behöver bli klara med jobbet på en vecka eller så (i mitten på december).
Känns inte värt att lägga ut jobbet på extern part som tar 50-100 tsek för jobbet.
Vad tror ni? Finns det några bra resurser att lära sig av? Jag är av uppfattningen att det är bra att lära sig hur ens eget hus är byggt och fungerar. Är det mkt verktyg som behöver införskaffas?
Tacksam för svar!
Husleverans förväntas nästa vecka (Villa Nybro från Smålandsvillan). Badrummet på bottenvåningen kommer helt förberett för kakel/klinker som vi själva ansvarar för. Värmeslingor, våtrumsskikt och allt sånt är på plats redan så det som ska till är fogmassa och kakel/klinker. Sen kan det säkert dyka upp utmaningar på vägen.
Frågan nu till denna kompetenta skara är:
Är det ett jobb som jag med enkelhet kan klara av själv? Badrummet är bara på 6kvm. Är tämligen händig och kan bygga det mesta. Behöver bli klara med jobbet på en vecka eller så (i mitten på december).
Känns inte värt att lägga ut jobbet på extern part som tar 50-100 tsek för jobbet.
Vad tror ni? Finns det några bra resurser att lära sig av? Jag är av uppfattningen att det är bra att lära sig hur ens eget hus är byggt och fungerar. Är det mkt verktyg som behöver införskaffas?
Tacksam för svar!
Jag brukar vara pigg på att rekommendera det mesta till gör det själv.
Men ett helt badrum utan att kaklat eller lagt klinker innan i ett nytt hus där går gränsen för mig.
Ni ska leva med detta badrum i många år framåt.
Kan inte kosta några 50000 kr att leja in och få det bra
Allt underarbete är ju gjort.
Men ett helt badrum utan att kaklat eller lagt klinker innan i ett nytt hus där går gränsen för mig.
Ni ska leva med detta badrum i många år framåt.
Kan inte kosta några 50000 kr att leja in och få det bra
Allt underarbete är ju gjort.
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Flera medlemmar bygger badrummet själv och vi har ett antal badrumsprojekt i forumet som du kan lära dig av, bl a:
@Onsalakorven https://www.byggahus.se/forum/threads/dags-att-bygga-badrum.395559/
@nizzehult https://www.byggahus.se/forum/threa...badrum-fran-1986-steg-foer-steg-guide.396603/
@Peter_K https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-badrums-projekt.306727/
@Onsalakorven https://www.byggahus.se/forum/threads/dags-att-bygga-badrum.395559/
@nizzehult https://www.byggahus.se/forum/threa...badrum-fran-1986-steg-foer-steg-guide.396603/
@Peter_K https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-badrums-projekt.306727/
Jag och mina barns pappa satte kakel och klinker själva i ett badrum för massor med år sedan. Det blev väldigt bra. Vi hade inte gjort det förut.
Barnens far ritade upp i förväg hur plattorna som behövde kapas skulle fördelas så att det blev snyggt med skarvar. Sedan kapade jag på löpande band enligt mallar som vi tillverkat.
Det var faktiskt riktigt roligt.
Barnens far ritade upp i förväg hur plattorna som behövde kapas skulle fördelas så att det blev snyggt med skarvar. Sedan kapade jag på löpande band enligt mallar som vi tillverkat.
Det var faktiskt riktigt roligt.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Vad ska du ha för plattor? Stora eller små? Hur ser det ut med fall mot golvbrunn, kommer plattorna behöva kuvertskäras eller annan mer komplicerad skärning? Finns det fönster i rummet? Ska i så fall fönsternischen kaklas?
Om det är små plattor och inte särskilt komplicerad sättning så kan du säkert få till ett bra resultat själv. Är det mer komplext blir det knepigare utan erfarenhet.
För övrigt behöver du byta plattsättare om han ska ha 50-100 tsek för att bara sätta kakel och klinker på 6 kvm.
Om det är små plattor och inte särskilt komplicerad sättning så kan du säkert få till ett bra resultat själv. Är det mer komplext blir det knepigare utan erfarenhet.
För övrigt behöver du byta plattsättare om han ska ha 50-100 tsek för att bara sätta kakel och klinker på 6 kvm.
Allt handlar om hur din kunskapsbank ser ut. Det är omöjligt för oss utomstående att veta. Sen vad för kakel och klinkers du ska ha.
Det är jädrigt viktigt att tänka och mäta så att alla plattor och skarvar hamnar snyggt. Så man tex inte får småbitar mot hörn/golv/tak/brunn/fönster etc. Så allt är i vinkel, i linje, vågrätt, lodrätt eller anpassat för förutsättningarna.
Det är väl mest detta som jag anser är det kritiska om man inte har någon erfarenhet. Om du anser dig lika "händig" som en fackmannaman så tror jag absolut du klarar av det praktiska arbetet.
Det är jädrigt viktigt att tänka och mäta så att alla plattor och skarvar hamnar snyggt. Så man tex inte får småbitar mot hörn/golv/tak/brunn/fönster etc. Så allt är i vinkel, i linje, vågrätt, lodrätt eller anpassat för förutsättningarna.
Det är väl mest detta som jag anser är det kritiska om man inte har någon erfarenhet. Om du anser dig lika "händig" som en fackmannaman så tror jag absolut du klarar av det praktiska arbetet.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 664 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 664 inlägg
Vi hade en plattsättare för ett tag sen.
Han tog 400 Kr kvadraten.
Grovt har du väl ca 30 kvadrat så det utgör 12000.
Så tror du bör leta ny plattsättare.
I dom 400 så ingick spackling av fall med.
Sen fick vi dra rot, det får inte du när det är nybygge.
Han tog 400 Kr kvadraten.
Grovt har du väl ca 30 kvadrat så det utgör 12000.
Så tror du bör leta ny plattsättare.
I dom 400 så ingick spackling av fall med.
Sen fick vi dra rot, det får inte du när det är nybygge.
Håller med ovanstående. När jag byggde lejde jag plattsättare som gjorde två badrum, en toalett, hall och tvättstuga. Badrummen är rätt små och helkaklade. Övriga rumm endast golv.
Vi betalade ganska exakt 150 tkr för allt, inklusive material. Då var det rätt dyra plattor och allt blev tipptopp. Givetvis ingen inredning i priset.
Bor du i närheten av Umeå ska du få numret.
Vi betalade ganska exakt 150 tkr för allt, inklusive material. Då var det rätt dyra plattor och allt blev tipptopp. Givetvis ingen inredning i priset.
Bor du i närheten av Umeå ska du få numret.
Det kommer inte att kosta så mycket om det bara är plattsättning som ska göras. Borde vara max tre dagar fördelat på en dag plattsättning väggar, en dag plattsättning golv och en dag fogning. Lägg på en dag i marginal och räknat på 700 kr tim så är vi uppe i drygt 20 000 kr.
/Krille
/Krille
T tobefound skrev:
De verkar riktigt dumsnålt. Dålig plattsättning drar ner ett helt badrum. Har du dessutom bara en vecka på dig finns de kanske inte tid att börja bräcka loss plattor som blivit fel och ersätta. Samma med fogningen, du råkat blanda för mycket vatten i och de blir flammig fog, eller får massa porer i fogen.
nej har du redan betalt så mycket pengar som ett nybyggt hus kostar vore de korkat att dra in på detta.
stor skillnad om du renoverar i ditt hem när du har oändligt med tid och ingen press men inte i ett nybyggt som har en deadline
Håller med ovanstående. Även du kan få till det hyfsat, viket inte är säkert, så är ett nytt välgjort badrum fantastiskt. Välj riktigt snygga plattor, hitta en bra plattsättare, och njut av resultatet. Dom 20 tusen kronorna (enligt uppskattning tidigare i tråden) får du spara in någon anna stans.
Funderar på vad många gör i sina badrum eftersom dom ska vara palatsliknande.
Jag gör mina behov och tvättar mig i badrum så någon liten skavank på kakel eller klinkers är inget jag skulle stirra mej blind på.
Men alla är vi olika.
Jag skulle inte tveka att sätta kakel o klinkers själv, man har ganska bra timpenning på det.
Lägger nog hellre ner mer krut o pengar i dom rum som man vistas längre tid i.
Jag gör mina behov och tvättar mig i badrum så någon liten skavank på kakel eller klinkers är inget jag skulle stirra mej blind på.
Men alla är vi olika.
Jag skulle inte tveka att sätta kakel o klinkers själv, man har ganska bra timpenning på det.
Kan väl vara så att tätskikt, kakel och klinker är dyrt.wildeside skrev:
Funderar på vad många gör i sina badrum eftersom dom ska vara palatsliknande.
Men alla är vi olika.
Varför satsa pengar och sen ska det se ut som ett halvdant amatör jobb och dessutom i ett helt nytt hus.
I ett gammalt där resten är lite si och så kan det kanske vara ok.