7 262 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Göra om till platta på mark utan gjuten platta?
Sida 1 av 2
Hej!
Vi håller på att totalrenovera ett hus med timmerstomme och ska nu ta oss an grunden. Huset står på en stengrund, och alla gamla golvreglar är borttagna (de var i mycket dåligt skick). Vi har lyckats få in syllpapp under syllen runt om hela huset, och tilläggsisolerat grunden utvändigt med en tunnare frigolitskiva som vi putsat på.
Nu är den stora frågan hur vi ska bygga upp den nya grunden invändigt. Har funderat över att göra om till varmgrund så gott det går, alternativt att gjuta en platta på mark innanför den gamla stengrunden, så som de flesta skulle ha gjort antar jag. Men ett tredje alternativ tycker jag borde fungera ännu bättre? Så här har jag tänkt mig:
1. Fylla upp med makadam ca 15 cm,
2. Frigolit upp till syllen precis som när man ska gjuta en platta (blir nog ca 20 cm frigolit eller mer)
3. Istället för att gjuta en platta så sätter vi nya golvreglar direkt mot frigoliten, eventuellt med en PE-folie emellan. Sedan vanlig isolering mellan golvreglarna, golvvärme och plankgolv!
Fördelar:
- Gillar golv som sviktar lite, och lättare att lägga plankgolv på golvreglar än flytande på en betongplatta.
-Ingen fuktig betongsula som behöver gjutas mot timmersyllen
- Hela kryputrymmet fylls med frigolit precis som vid platta på mark, och därmed försvinner risken för fukt? Eller...???
Nackdelar:
- Någon som kommer på någon nackdel med denna konstruktion? Någon som provat? Själv tycker jag att lösningen skulle vara genialisk.
Kom gärna med kritik!!
Vi håller på att totalrenovera ett hus med timmerstomme och ska nu ta oss an grunden. Huset står på en stengrund, och alla gamla golvreglar är borttagna (de var i mycket dåligt skick). Vi har lyckats få in syllpapp under syllen runt om hela huset, och tilläggsisolerat grunden utvändigt med en tunnare frigolitskiva som vi putsat på.
Nu är den stora frågan hur vi ska bygga upp den nya grunden invändigt. Har funderat över att göra om till varmgrund så gott det går, alternativt att gjuta en platta på mark innanför den gamla stengrunden, så som de flesta skulle ha gjort antar jag. Men ett tredje alternativ tycker jag borde fungera ännu bättre? Så här har jag tänkt mig:
1. Fylla upp med makadam ca 15 cm,
2. Frigolit upp till syllen precis som när man ska gjuta en platta (blir nog ca 20 cm frigolit eller mer)
3. Istället för att gjuta en platta så sätter vi nya golvreglar direkt mot frigoliten, eventuellt med en PE-folie emellan. Sedan vanlig isolering mellan golvreglarna, golvvärme och plankgolv!
Fördelar:
- Gillar golv som sviktar lite, och lättare att lägga plankgolv på golvreglar än flytande på en betongplatta.
-Ingen fuktig betongsula som behöver gjutas mot timmersyllen
- Hela kryputrymmet fylls med frigolit precis som vid platta på mark, och därmed försvinner risken för fukt? Eller...???
Nackdelar:
- Någon som kommer på någon nackdel med denna konstruktion? Någon som provat? Själv tycker jag att lösningen skulle vara genialisk.
Kom gärna med kritik!!
Vi har funderat i samma banor. Det som slog mig är att cellplast, "frigolit", är brandfarlig och inte ska användas inomhus. Annars tycker jag att idén är intressant.
Spontant känns det ju sunt att inte gjuta mot syllen. Undrar om man kan gjuta nedanför timret, låta plattan torka ordentligt och sedan lägga reglar på det. Sedan kan man ju dra kablar och rör till elementen ovanför plattan men under golven. Ovanifrån ser det ut som ett gammalt spikat golv.
Spontant känns det ju sunt att inte gjuta mot syllen. Undrar om man kan gjuta nedanför timret, låta plattan torka ordentligt och sedan lägga reglar på det. Sedan kan man ju dra kablar och rör till elementen ovanför plattan men under golven. Ovanifrån ser det ut som ett gammalt spikat golv.
Jag har en annan variant.
Jag skulle fylla upp med 15 cm grus i botten alternativt pordrän skivor. Ovanpå dessa frigolit upp till ca 6 cm under önskad golvnivå.
sen en 5 cm betongkaka med golvvärmen ingjuten, Det ska enligt det jag har fått lära mig vara ett bra sätt att få en jämn och fin värme. lämna en ca en cm bred luftspalt mellan betongen och väggarna så slipper du både rörelseproblem och fukt mot väggarna. Sen kan man dessutom sätta 5 mm distanser bakom golvlisterna så har man fått en ventilerad lösning.
iom att du nu har en slät och fin yta så kan du lägga ett flytande trägolv längst upp
Jag skulle fylla upp med 15 cm grus i botten alternativt pordrän skivor. Ovanpå dessa frigolit upp till ca 6 cm under önskad golvnivå.
sen en 5 cm betongkaka med golvvärmen ingjuten, Det ska enligt det jag har fått lära mig vara ett bra sätt att få en jämn och fin värme. lämna en ca en cm bred luftspalt mellan betongen och väggarna så slipper du både rörelseproblem och fukt mot väggarna. Sen kan man dessutom sätta 5 mm distanser bakom golvlisterna så har man fått en ventilerad lösning.
iom att du nu har en slät och fin yta så kan du lägga ett flytande trägolv längst upp
Vanlig cellplast är brandfarligt, men cellplast för markisolering som jag antar TS menar är inte klassat som brandfarligt.HenrikHuslöse skrev:
Jag har själv gått och funderat i exakt samma banor som TS, och undrar om man gör någon tankemiss eftersom jag inte hört om någon annan som gjort något liknande. Vore kul med lite kommentarer om det ev. finns några nackdelar med nämda förfarande.
Är det inte så att cellplast för markisolering inte är brandfarlig just för att den ligger i mark eller under betong?
Hej igen!
Roligt att höra att det finns fler som tänkt i precis samma banor som jag angående en grund konstruerad av frigolit och träreglar! Lite underligt då att det inte verkar vara någon som faktiskt gjort på det viset. Det känns lite osäkert att bygga upp hela sitt hus på en grundvariant som ingen förut har testat om den funkar eller inte...
Har också tänkt på det där med brandrisken, och det skulle ju givetvis vara ett problem. Så hur är det nu då, är all cellplast brandfarlig, eller finns det kanske någon sort som inte är det?
En annan svårighet skulle väl vara att få reglarna att ligga bra direkt mot frigoliten tänker jag, utan att orsaka en massa knirrande ljud när man går på de sviktande golvreglarna. För en liten luftspalt mellan frigolit och reglar medför genast problem med fukt om luftspalten är oventilerad? Eller??
Ingen byggkunnig som kan komma med lite mer kritik varför en grundlösning med frigolit fyllt ända upp mot golvreglar inte kan fungera? Hade väntat mig lite mer kritik angående min lösning! Bäst att varna mig i tid innan jag sätter igång med hela projektet...
Roligt att höra att det finns fler som tänkt i precis samma banor som jag angående en grund konstruerad av frigolit och träreglar! Lite underligt då att det inte verkar vara någon som faktiskt gjort på det viset. Det känns lite osäkert att bygga upp hela sitt hus på en grundvariant som ingen förut har testat om den funkar eller inte...
Har också tänkt på det där med brandrisken, och det skulle ju givetvis vara ett problem. Så hur är det nu då, är all cellplast brandfarlig, eller finns det kanske någon sort som inte är det?
En annan svårighet skulle väl vara att få reglarna att ligga bra direkt mot frigoliten tänker jag, utan att orsaka en massa knirrande ljud när man går på de sviktande golvreglarna. För en liten luftspalt mellan frigolit och reglar medför genast problem med fukt om luftspalten är oventilerad? Eller??
Ingen byggkunnig som kan komma med lite mer kritik varför en grundlösning med frigolit fyllt ända upp mot golvreglar inte kan fungera? Hade väntat mig lite mer kritik angående min lösning! Bäst att varna mig i tid innan jag sätter igång med hela projektet...
Ok, så det finns cellplast speciellt gjord för markisolering som inte är brandfarlig även om den inte är täckt med en gjuten platta utan ligger direkt mot träreglar? Det vore ju bra i sådana fall! Så vad händer då om denna cellplast utsätts för brand? Någon som vet?
Det är inga problem att göra brandsäker cellplast, det är bara att tillsätta flamskyddsmedel. Men var köper man sådan cellplast i Sverige? Ignucell påstår att de har, men finns det någon annan som har det?
Från Sundolitt (en av de stora cellplasttillverkarna) kommer följande information. Min fetstil.
Från Sundolitt (en av de stora cellplasttillverkarna) kommer följande information. Min fetstil.
EPS är ett organiskt material och därför brännbart. Vid förbränning under god syretillförsel bildas som förbränningsprodukter endast koldioxid och vatten. Vid uppvärmning över +80°C börjar EPS-cellplasten att mjukna men håller formen upp till ca +100°C. EPS-cellplasten blir plastisk vid +150°C och börjar övergå till flytande form. Högre temperatur innebär att strukturen bryts ner och det bildas lättflyktiga brännbara nedbrytningsprodukter. Vid +230°C kan koncentrationen bli så stor att antändning kan ske i en öppen flamma. Vid ca +450-500°C kan antändning ske utan närvaro av flamma.
Förbränningshastigheten hos EPS är mycket hög i jämförelse med till exempel trä och den avgivna värmeeffekten blir därför också hög. Det är värmeeffektutvecklingen som är den avgörande faktorn när det gäller en brands utveckling och spridning. Det är mot den bakgrunden som EPS-cellplast aldrig används i konstruktioner med direkt exponering av cellplasten. EPS-cellplast används alltid tillsammans med ett skyddande skikt mot direkt påverkan av lågor. EPS har ett värmevärde på ca 40MJ/kg vilket kan jämföras med trä som har ca 17MJ/kg. Eftersom cellplasten har en mycket låg densitet innebär det att även relativt stora volymer cellplast ger ett litet bidrag till brandbelastningen i en byggnad.
Vilka problem skulle luftspalten orsaka? Så länge den är över huvuddelen av isoleringen bör väl luften alltid att vara varm och därför inte släppa ifrån sig någon fukt? Det är ju först om luften blir kall som fukten kondenserar och faller ut på träet. Hmm...Suselia skrev:En annan svårighet skulle väl vara att få reglarna att ligga bra direkt mot frigoliten tänker jag, utan att orsaka en massa knirrande ljud när man går på de sviktande golvreglarna. För en liten luftspalt mellan frigolit och reglar medför genast problem med fukt om luftspalten är oventilerad? Eller??
Jag håller med dig att det borde vara som du säger: att en luftspalt inte orsakar något fuktproblem så länge luftspalten hålls varm genom att största delen av isoleringen ligger UNDER luftspalten. Men om man har en luftspalt så börjar ju grundkonstruktionen istället likna en varmgrund. Och en varmgrund ska ju alltid hållas ventilerad på något vis om jag förstått det hela rätt, t.ex. m.h.a. en fläkt som hela tiden skapar ett lätt undertryck. Varför? Antar att det behövs för att förhindra att unken marklukt sugs upp i rummet ovanför, eller att eventuell fukt som ändå lyckas hamna i luftspalten ska ha chans att lyckas vädras ur. Så då känns det helt plötsligt olustigt att ha en oventilerad luftspalt...
Någon som har några andra tankar kring detta?
Någon som har några andra tankar kring detta?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är nog där din PE folie kommer in i bilden. Nu får någon byggkunning rätta mig, men om den är någonstans under luftspalten och tät längs kanter och öppningar så borde inte så mycket markfukt tränga upp.
Fuktproblem i grunden är inte bara markfukt. På sommaren är värmen avstängd och blir utomhustemperaturen högre än temperaturen i grunden (och också än i din luftspalt). Om man på sommaren får in varm och fuktig utomhusluft som kylls ner i grunden, blir den relativa luftfuktighet högre.
Jag kan inte bedömma om man får problem med din konstruktion, men jag skulle inte heller hitta på en ny konstruktion, då är det bättre att kopiera något som fungerar bevisat.
Det finns några fabrikshustillverkare som fortfarande har krypgrund och jag vet att finndomo fyller sin krypgrund med frigolit e.d. kolla hur deras konstruktion ser ut
Jag kan inte bedömma om man får problem med din konstruktion, men jag skulle inte heller hitta på en ny konstruktion, då är det bättre att kopiera något som fungerar bevisat.
Det finns några fabrikshustillverkare som fortfarande har krypgrund och jag vet att finndomo fyller sin krypgrund med frigolit e.d. kolla hur deras konstruktion ser ut