Det finns trådar som behandlat detta ämne tidigare men jag väljer att starta en ny för att få rätt vinkel på det. Bakgrund - vi har ett kallgarage på sommarstället som vi nu vill göra om till duschrum med mulltoa och duschkabin. Golvet består av en betongplatta som garanterat är genomsur.

Försäkringsbolaget struntar jag i, likaså om det blir kallt på golvet.

Så här har jag tänkt;

Scenario 1) Fyll ut betongplattan med flytspackel (eller liknande) så den blir jämn. Kör sedan på med klinkers. Ingen fuktspärr någonstans. Tanken är att klinkersen ska andas ut fukten.

Scenario 2) reglar på betongen, spånskivor, flytspackel, tätskikt, klinkers. Frågan är då vad som händer med fukten som vill upp genom betongen?

Vad har ni kunniga för synpunker på detta? Andra enkla alternativ?

En fråga till - när jag sätter reglar för inneväggarna, kan dessa ligga direkt mot betongen?

tack för hjälpen!

Om du har en oisolerad betongplatta så skulle jag akta mig som fanken för träreglar !!? Förr eller senare kommer dom ruttna.
Och stänger du in reglarna mellan en fuktig betongplatta (om den inte är cellplastinsolerad så är den eller kommer troligen bli fuktig även med bra dränering) och ett tätskikt så är det som att be om problem (dålig lukt, mögel etc) om ngt årtionde som mest...
Alternativet är att fuktsäkra med speceill mata ovanpå betongen innan regleverk etc - men då stänger du in en träkonstruktion mellan två tätskikt -> låter tveksamt....

Om man gör dusch i källaren på oisolerad platta så rekommenderas inget tätskikt - samma sak torde gälla din konstruktion...

Jag skulle absolut köra på döda material och inga tätskickt i dina fall.
Eller om du vill ha golvvärme så skulle jag tätat och isolerat underifrån - dvs kör med platon eller liknande på golvet, och sedan stålreglar,isolering, kartongfritt gips/aquaskivor, flytspackel osv - utan tätskikt (för att inte stänga in fukt)

/K

Tack! ett steg närmare..

Om jag nu använder stålreglar, inget tätskikt, vad ska jag då bygga väggarna med? gips och sedan våtrumstapet?

Patrik-sollentuna skrev:
Tack! ett steg närmare..

Om jag nu använder stålreglar, inget tätskikt, vad ska jag då bygga väggarna med? gips och sedan våtrumstapet?
Väggarna är lättare tror jag.
Så länge som träreglar inte vilar direkt på betongen utan har tex "takpapp" under sig så kan du använda trä.
På väggarna bör du nog ha tätskickt eftersom du troligtvis (?) kommer isolera dessa ?
Iof - använd stålreglar iaf - kostar nog inte mkt mer i sammanhanget...

Så väggarna torde bli - inifrån badrummet: Våtrumstapet alt. kakel+tätskikt, gipsskivor (helst inte kartonggips, särskilt viktigt mot yttervägg om du har plast i den, även om du struntar i försäkringen), reglar+isolering och sen gipsskiva igen.
/K

B
varför inte börja med ett trallgolv? sedan ställa regler på detta.

byggare henke skrev:
varför inte börja med ett trallgolv? sedan ställa regler på detta.
Trallgolv som i trägolv är väl inte en bra ide !!?
Då kommer ju betongen suga upp fukt som övergår till trallen med tiden- och sen åker man på fuktskador och mögel :(

Finns ju jättemånga gillestugor i gamla 60-70 tals kåkar som råkat ut för detta...

Och lägger man ngt emellan, som stålreglar eller tjärpapp eller ngt så kommer man ändå få ett väldigt fuktig utrymme under våtrumsgolvet-som troligen då måste vara välventilerat för att inte utsättas för röta med tiden ?!

/K

B
jag skulle ha förklarat mera vad jag menar.
då skulle du nog nappa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.