Hej,

Funderar på att göra om i köket lite. Har i dagsläget en laminatskiva från Ikea men vill få till grå cementkänsla och har hittat något som heter microcement.

Är det någon som har erfarenhet av att jobba med detta, kostnad och hur svårt är det att få bra?
Något man bör kunna få till själv, eller bör man leja bort?

Tips på fabrikat och microcement man kan använda?

B bryggarebob skrev:
Hej,

Funderar på att göra om i köket lite. Har i dagsläget en laminatskiva från Ikea men vill få till grå cementkänsla och har hittat något som heter microcement.

Är det någon som har erfarenhet av att jobba med detta, kostnad och hur svårt är det att få bra?
Något man bör kunna få till själv, eller bör man leja bort?

Tips på fabrikat och microcement man kan använda?
Kom du vidare något med det här projektet?

Haggärde Haggärde skrev:
Kom du vidare något med det här projektet?
Hej,
Ursäkta sent svar.

Har genomfört arbetet och blev mer än nöjd!

Köpte från dessa:
https://designbycement.com/

Har bra filmer och guider som visar hur man ska göra.

Smidig process och bra resultat. Fick den råa känslan vi ville ha så vi är väldigt nöjda.

Tips är att plasta in/stänga av med plast området du jobbar på, jag plastade in möbler och allt i bostaden när det skulle slipas, men fy tusan vad det dammade, lagt sig överallt.
Så skulle jag göra det igen så kommer jag stänga in området helt när jag ska slipa.

B bryggarebob skrev:
Hej,
Ursäkta sent svar.

Har genomfört arbetet och blev mer än nöjd!

Köpte från dessa:
[länk]

Har bra filmer och guider som visar hur man ska göra.

Smidig process och bra resultat. Fick den råa känslan vi ville ha så vi är väldigt nöjda.

Tips är att plasta in/stänga av med plast området du jobbar på, jag plastade in möbler och allt i bostaden när det skulle slipas, men fy tusan vad det dammade, lagt sig överallt.
Så skulle jag göra det igen så kommer jag stänga in området helt när jag ska slipa.
Jag är sugen på att testa detta på vår laminatskiva. Har du några bilder på resultatet? Skulle du säga att man måste vara väldigt händig för att få ett bra resultat?

C CarroBJohanson skrev:
Jag är sugen på att testa detta på vår laminatskiva. Har du några bilder på resultatet? Skulle du säga att man måste vara väldigt händig för att få ett bra resultat?

Ska se om jag kan hitta några bilder men som svar på din andra fråga, själv är jag rätt händig men tycker inte att momenten i sig är speciellt svåra, handlar mycket om att vara noggrann och förarbete. De har rätt bra videos som visar hur det går till.

det värsta var att slipa efteråt för att det dammade så otroligt mycket

• Gilla
CarroBJohanson
  • Laddar…
Spännande, jag köpte nyss hem deras provbitar. Nästa steg blir att sälja in det till wifey. Det kommer en ny tråd om jag går vidare med det i köket eller badrummet.

Hade helt glömt att lägga upp bild.

Här kommer två bilder, man får ju en rätt "rå" yta, men gillade det och jag tycker nog det upplevs mer levande på riktigt. Man kan ju även påverka hur ytan/flammigheten blir rätt mycket i slipningsfasen.

Återigen, kan inte nog trycka på vikten att verkligen spärra av området där du ska slipa för det dammar så in i norden. Jag plastade in och spärrade av in till köket, plastade in alla luckor etc. och lite damm hittade ändå ut.

Modernt kök med grå skåp, vita kakelväggar, trähyllor, fönster och dekorativa föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksinteriör med svarta skåp, vita kakelväggar, bänkskiva i sten, diskbänk, spis, och köksredskap.

• Gilla
  • Älska
Maria Sjöberg1 och 2 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt! Hur mycket bygger cementen?

W Wali skrev:
Väldigt snyggt! Hur mycket bygger cementen?
minns inte exakt men inte mycket, ett par mm.

om du kollar på designbycement.com hemsida och videor tror jag de går igenom detta.

• Gilla
Wali
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:

Här kommer två bilder, man får ju en rätt "rå" yta, men gillade det och jag tycker nog det upplevs mer levande på riktigt. Man kan ju även påverka hur ytan/flammigheten blir rätt mycket i slipningsfasen.

Återigen, kan inte nog trycka på vikten att verkligen spärra av området där du ska slipa för det dammar så in i norden. Jag plastade in och spärrade av in till köket, plastade in alla luckor etc. och lite damm hittade ändå ut.

[bild]
[bild]
Jag fick hem mitt provpaket i dagarna, köpte den som kostade 89kr för att få ett komplett kulörprov men jvlar vad jag får gåshud när jag rör vid ytorna. Är er köksyta grov eller slät som porslin? Jag får hönsapiggar i ansiktet av att tänka på det.

Kashew Kashew skrev:
Jag fick hem mitt provpaket i dagarna, köpte den som kostade 89kr för att få ett komplett kulörprov men jvlar vad jag får gåshud när jag rör vid ytorna. Är er köksyta grov eller slät som porslin? Jag får hönsapiggar i ansiktet av att tänka på det.
fråga om de inte har visningskök någonstans.

skulle väl säga att det är mer grovt än porslin, men när man vaxade blir det slätare.

Fråga dem ifall provbiten är vaxad eller ej.

ett alternativ är ju att du köper en skiva typ Mdf och testar helt enkelt

men har flyttat nu och då köpte vi kompositstenskiva och den är ju en helt annan nivå och mycket slätare och porslinlik i ytan. Men kostar ju å andra sidan 15ggr mer

• Gilla
Kashew
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:

[bild]
[bild]
Funderar på att göra samma projekt, hur gjorde du i skarvarna? anges lite olika, både snickerispackel och våtrumsspackel med glasfiberremsa?!

B bryggarebob skrev:

[bild]
[bild]
Är kanten svår att få till?

G GA84 skrev:
Funderar på att göra samma projekt, hur gjorde du i skarvarna? anges lite olika, både snickerispackel och våtrumsspackel med glasfiberremsa?!
det beror nog helt på förutsättningarna och hur bra det är gjort innan. Min bänkskiva var kex- skarvade och limmad. Jag skulle nog höra med tillverkarna av microcementet direkt för tips.

M Maria Sjöberg1 skrev:
Är kanten svår att få till?
Nej, lättare än jag trodde. Men fick göra om det några gånger för att få det bra, men går ju bra att jobba med microcementet ett tag innan det torkar.

Men det var kanske momentet där man behöver vara extra noggrann.
Man får vara rätt försiktigt när man slipar. Har man otur kan det säkert lossna någon flisa i det stadiet.

Det finns även ett verktyg (ytterhörnsslev tror jag det kallas) som säkert underlättar när man gör kanten. Dock inget jag använde mig av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.