Hejsan,
Skall strax igång att bygga hus och vi har funderat mycket på att lägga kubbgolv. Planen är att använda rivningsvirket från de gamla husen som stått på tomten. Lite kul att använda snarare än att bara elda upp det.
Men två problem/utmaningar (minst) behöver lösas.
1. Färg/behandling: Ändträ i furu ger ju en extrem gulnad om det oljas. Har gjort små testbitar och behandlade en med vitpigmenterat lut men det blev grönaktigt på sina ställen medan den oljade biten blir tråkigt brun/gul. Skulle helst vilja undvika att lacka.

2. Limning. Har sett att andra gjort kubbgolv på forumet.. Vad har ni limmat med? Provade med golv/mattlim samt trälim.. Med trälim så blir bitarna som bananer. Med golvlimmet var det lite bättre men ändå inte helt 100.
Kubbgolv av furuändträ, obehandlade träblock på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag undrar om du inte borde såga ner trät till kvadrater, dvs 45x45 mm. Annars blir det nog lätt bananer, som du säger.

Kul projekt annars, avvaktar med spänning hur det framskrider!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag undrar om du inte borde såga ner trät till kvadrater, dvs 45x45 mm. Annars blir det nog lätt bananer, som du säger.

Kul projekt annars, avvaktar med spänning hur det framskrider!
Tänkte annars att det skulle vara trevligt att vissa av bitarna vi tänkte använda är 70x195 efter hyvling :)

M merlrmindre skrev:
Tänkte annars att det skulle vara trevligt att vissa av bitarna vi tänkte använda är 70x195 efter hyvling :)
OK, 70x70 då, ännu bättre!

Nu har jag aldrig gjort något kubbgolv, dock flera ändträskärbrädor.

Menar du att man limmar ändträt mot befintligt golv? Känns som det inte kommer fungera nåt vidare. Kan man inte limma ihop bitarna mot varandra istället? Verkar betydligt bättre.

V vectrex skrev:
Menar du att man limmar ändträt mot befintligt golv?
Nej nej, jag har inga råd att ge. Kan ju inte sådant här.
Tyckte bara att det vore enklare att få ordning på svällning och krympning om bitarna hade en kvadratisk sektion i stället för att vara avlånga och fungera som bananer.

Tror du ska använda lim som är avsett för att limma golv, är med elastiskt än mattlim
Kan det kallas för parkettlim tro?

nino nino skrev:
Tror du ska använda lim som är avsett för att limma golv, är med elastiskt än mattlim
Kan det kallas för parkettlim tro?
Ja det verkar helt rätt. Söker man på parkettlim så hittar man följande på Bostik.com:
Tabell över lämpligt parkettlim för olika typer av trägolv som stavparkett och kubbgolv.
Så mycket enklare med rätt sökord :-)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Nyfiken - hur har detta projekt gått?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.