Har takhöjd på 240, och hade gärna haft väggskåpen i köket hela vägen upp till taket.
Både av estetiska skäl och för att det hade varit bra förvaring av sånt som inte används så ofta. Har inga högskåp att ta hänsyn till. Vill ha skåpen ca 144 från golvet.

Har funderat på olika alternativ, men är framförallt inne på kapa ner 100cm höga väggskåp till 95cm enl. https://kitchensbyrannes.com/ikea-basics-how-to-shorten-your-ikea-cabinets/
och sen beställa luckor från något "luckföretag". Borde vara ganska görbart för en snickare? Inga problem med infästningen av upphängningsbeslaget?

För Metod-stommarna är massiv spånskiva och inte något honeycomb material?

Lätt som en plätt att kapa skåpen i överkant. Jag kapade mina skåp i bakkant för att passa med gammal 28cm djup std, idag är det 38cm som gäller.

Köp IKEAs släta luckor och kapa i överkant, kommer inte att synas.

När det gäller verktyg, så kapade jag med en Bosch cirkelsåg med fintandat blad och en hemmagjord sågskena av plywood. Såhär i efterhand ngrar jag att jag inte investerade i en Festool sänksåg.

För gångjärnshål, köp 2 forstnerborr. Slipa av spetsen på den ena. Hålen startas med det spetsiga borret och avslutas på rätt djup med den trubbiga. Biltema har adekvata forstnerborr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.