Hej, vi har rivit några väggar i hemmet och håller på att förbereder för golvläggaren som ska lägga nytt golv. Vi kommer ha samma golv men där väggarna suttit behöver det läggas nya bitar för att fylla igen. Det är cirka 10 cm breda spår som är där gamla väggen gick som behöver fyllas igen så att det är plant underlag där det nya golvet ska läggas. Djupet på skåran är cirka 3cm för att få det till samma nivå som det underlag där nuvarande trägolv vilar på. Totalt är det cirka 4 meter långt spår
Hur fyller vi bäst igen spåren? Är det flytspackel som gäller? Behöver vi ha någonting mellan flytspackel och lamellgolv? Något annat vi bör tänka på? Har läst att elrör gärna flyter upp, hur löser man det på bäst sätt?
Det syns även på bilden att i ett av de nya rummen ligger golven åt olika håll. Skulle ni säga att det ena golvet behöver läggas om eller är det något som inte kommer märkas? Vi kommer ha matbord över ytan där golven möts så vi tänker att det nog inte spelar någon roll. Men kanske nån av er har en bra idé.
Hur fyller vi bäst igen spåren? Är det flytspackel som gäller? Behöver vi ha någonting mellan flytspackel och lamellgolv? Något annat vi bör tänka på? Har läst att elrör gärna flyter upp, hur löser man det på bäst sätt?
Det syns även på bilden att i ett av de nya rummen ligger golven åt olika håll. Skulle ni säga att det ena golvet behöver läggas om eller är det något som inte kommer märkas? Vi kommer ha matbord över ytan där golven möts så vi tänker att det nog inte spelar någon roll. Men kanske nån av er har en bra idé.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Vad är det för underlag under befintliga parkettgolv?
Med flytspackel måste man ha 100 % kontroll över hur det kan flyta iväg och det verkar ju svårt i det här fallet.
Tänk på att befintliga trägolv sväller och krymper beroende på luftfuktigheten inne (årstidsbundet), dvs. det måste finnas marginal mot befintliga golv. Kan t.ex. vara 1,5 mm/bredd på golvet.
Med flytspackel måste man ha 100 % kontroll över hur det kan flyta iväg och det verkar ju svårt i det här fallet.
Tänk på att befintliga trägolv sväller och krymper beroende på luftfuktigheten inne (årstidsbundet), dvs. det måste finnas marginal mot befintliga golv. Kan t.ex. vara 1,5 mm/bredd på golvet.
Under golvet är det betong och sen en tunn plastmatta.
Jag hoppas jag inte missförstår dig men jag tror inte det gör något om det flyter iväg för hela spåret som finns behöver oavsett spacklas. Då vi ska lägga nytt golv över alla dessa delar där det suttit vägg förut.
Jag hoppas jag inte missförstår dig men jag tror inte det gör något om det flyter iväg för hela spåret som finns behöver oavsett spacklas. Då vi ska lägga nytt golv över alla dessa delar där det suttit vägg förut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Okej, är det heltäckande betong på sidorna lär ju inte flytspacklet flyta iväg, till skillnad från om det är träbjälklag.
Men det kan nog vara enklare (billigare?) att fylla på med någon vanlig finbetong för lagning. Du har ju inget behov att det flyter ut. Det kanske tar lång tid för 3 cm tjockt flytspackel att torka, det är ju avsett för tunnare lager än så.
Men det kan nog vara enklare (billigare?) att fylla på med någon vanlig finbetong för lagning. Du har ju inget behov att det flyter ut. Det kanske tar lång tid för 3 cm tjockt flytspackel att torka, det är ju avsett för tunnare lager än så.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Underarbete inför linoljemålning av golv. Tidigare oljat och såpat.
Byggnadsvård -
Förarbete inför parkettgolv
Golv -
Är vinylklickgolv mer förlåtande för ojämt underlag?
Golv -
Förstärkning av golvbjälklag inför köksrenovering
Grund & Markarbeten -
Isolering inför golvvärme i hus från 60 talet
Grund & Markarbeten