Hej, jag har köpt en liten manick (ESP32) som man kopplar till sin befintliga ”dumma” ringklocka för att kunna automatisera vid ringning, exempelvis skicka notis. Men jag är lite osäker på hur jag ska koppla den, vårt nya hus har inte världens modernaste el. Här kommer lite bilder:

Elektrisk klocka, strömbrytare, kretskort och rörelsesensor isolerade mot vit bakgrund. Komponenter, elektronik, automation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart dosa med blå klocksymbol, knappar och LED-lampor, ligger på rutig yta.
Skapa konto
Hand håller en kretskortmodul med relä och terminalblock mot en vit bakgrund.
Skapa konto

Här är klockan som låter vid ringning.
Äldre termisk termostat monterad på vägg, svart och metall, dammig, använd, tillverkad i England.
Skapa konto

Det jag misstänker är transformatorn? Sitter i en garderob i hallen en bit ifrån klockan och ytterdörren.
En öppen eluttag med exponerade trådar och transformator på en vägg.
Skapa konto

Och den här är lite ett mysterium som jag inte vet om den är relaterad men om någon kanske har en tanke om vad det är så får ni gärna förklara. Den sitter precis under proppakåpet.

Elektrisk kopplingsdosa med många trådar och terminalblock, omslutet av isolerband, bredvid tidur, installationsarbete synligt.
Skapa konto

Tack på förhand!

Jag hittade den här på forumet från någon som har en likadan transformator som mig
Schematisk bild av en krets med transformator, knapp och klocka. Enkel, illustrativ elektronisk komponentdiagram.
Skapa konto

Misstänker att jag med den logiken borde koppla såhär
Handritad skiss av en elektrisk krets med transformator, ringklocka, strömbrytare, och texter.
Skapa konto

Dock vet jag ju inte var kabeln som går mellan klocka och ringklocka är.

ullet
Blir lite gissningslek utifrån bilderna, jag tror du har en del detektivarbete kvar att göra.

Jag tror du har rätt princip i din teckning.

Jag gissar att du hittat transformatorn som du säger, att den matas med 230v i underkant och skickar en lägre spänning i överkant. Du får mäta för att säkerställa. Om det stämmer är det den övre matningen ska kopplas in i "power" på din smarta pryl.

Den lägre spänningen skickas sedan till själva klockan som låter. Det ser ut att vara samma typ av kablar som är kopplade från transformatorn till klockan, men du behöver ta reda på var dom verkligen går.

Sedan är frågar var i kopplingen du har din knapp, det kan inte jag läsa ut av bilderna, men det normala är att den bryter ena tråden på vägen mellan transformatorn och klockan (se https://www.kjell.com/se/kunskap/hu...mkomponenter/inkopplingsprincipen#Ringklockan för lite mer info). Så du behöver se om du kan lyckas se om du hittar vilken väg kablarna tar.

Min gissning är att det inte är helt enkelt att koppla med dom trådar du har nu. Det skulle kunna gå att få till inkopplingen genom att flytta klockan närmare garderoben och dra en ny kabel till den och bara skarva ihop ledningarna där klockan sitter idag. Då blir dom gamla utgående ledningarna från transformatorn knappen i din teckning och en ny kabel kopplingen till klockan och till den smarta prylen för matning till den. Men du behöver veta var ledningarna går innan du gör det.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Din ritning över nuvarande ringklockeinkoppling är korrekt. Tryckknappen sitter i serie med matningen från transformator, samma sak för själva ringklockan.

Med den nya modulen ska spänningsmatning, tryckknapp och ringklocka anslutas till dess plintar.
Det kräver att du få fram kablar enl. din ritning, för mig tycks det som en del jobb.

Kanske skulle det gå att göra någon annan lösning med ett litet relä i serie med kabeln till ringklockan. Reläet drar när knappen trycks in, sluter sin kontakt som sedan får trigga modulen.
Då skulle du kunna ha grejorna direkt vid transformatorn.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Tack för svaren, jag ska försöka göra ett test att koppla in den i helgen ☺️

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Filikun Filikun skrev:
Tack för svaren, jag ska försöka göra ett test att koppla in den i helgen ☺️
Bilder sen 🙏👌👍

• Gilla
Filikun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.