Bosch dammsugaren nere till höger har jag alltid lyckats koppla till alla möjliga verktyg (t.ex.. Festool TS55 sänksåg, kap-och-gersåg, diverse Bosch-attiraljer) genom ett helt enkelt trycka in den i verktygets utloppsrör. Verkar som att 35 mm diametern är något slags standard. Den passar också perfekt i fräsen på bilden (Ryobi RRT1600) och det suger faktiskt riktigt bra fastän det inte är en maskin från "proffssegmentet". MEN! slip-grejsimojsen nere till höger (ROS300A) passar den inte i, diametern på utloppsröret är 1-2 mm mindre. ingen aning vilken diameter Ryobis egna dammsugare har på passformen, men märkligt att de skiljer. Började fundera om jag tappat bort någon adapterring till slipen (tror dock inte det). Kan man månne köpa en adapter någonstans (så att det inte behövs anktejpslösning vid varje slipning).
Några tips?
Mvh,
Johannes
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några tips?
Mvh,
Johannes
Finns lite överallt. T.ex. https://www.biltema.se/hem/stadning...ammsugare/stegmuff-till-dammsugare-2000037520J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Bästa adaptern i det här fallet skulle vara ett enkelt rör med innerdiametern 35 mm, utan uppåt- eller nedåtsteg. Men märkligt att en och samma tillverkare har olika dimensioner på en så enkel grej.
Ok, det blir att såga till en Biltema-muff då.
Jag tycker det ser ut som samma modell på den Ryobi-slipen som den jag har. Då är det inte avsett att koppla en dammsugare på den studsen. Den är till en plastbehållare med ett filter. Där samlas slipdammet upp. Sedan är det bara till att tömma behållaren och blåsa rent filtret. Funkar faktiskt ganska bra och gör maskinen smidigare än med en sugslang kopplad.J Johannes W. E. Eriksson skrev:Bosch dammsugaren nere till höger har jag alltid lyckats koppla till alla möjliga verktyg (t.ex.. Festool TS55 sänksåg, kap-och-gersåg, diverse Bosch-attiraljer) genom ett helt enkelt trycka in den i verktygets utloppsrör. Verkar som att 35 mm diametern är något slags standard. Den passar också perfekt i fräsen på bilden (Ryobi RRT1600) och det suger faktiskt riktigt bra fastän det inte är en maskin från "proffssegmentet". MEN! slip-grejsimojsen nere till höger (ROS300A) passar den inte i, diametern på utloppsröret är 1-2 mm mindre. ingen aning vilken diameter Ryobis egna dammsugare har på passformen, men märkligt att de skiljer. Började fundera om jag tappat bort någon adapterring till slipen (tror dock inte det). Kan man månne köpa en adapter någonstans (så att det inte behövs anktejpslösning vid varje slipning).
[bild]
Några tips?
Mvh,
Johannes
Kollade just bruxet och ja, visst är det så att man tydligen bara skall koppla till den där plastbehållaren "Cyclonic Action" till slipmaskinen. Har dock använt den många gånger med rejäl dammsugare (ibland är inte slangen ivägen, t.ex. när man slipar en bordsskiva), och tycker nog det get mer "cyklon" och bättre dammuppsamling. Så varför det inte är en designad egenskap förstår jag inte.
Jag köpte de här till min Bosch dammsugare: https://swedendro-tools.se/se/produ...ck-click-adapter-set-32-ø-5-st-maskinadaptrar
Ett liknade problem fick jag när jag (tyvärr utan att först kolla den saken) köpte min nya dammsugare EUOC9GREEN från Elektrolux som 1/ inte hade det vanliga röret från sladd till rör (och som därtill 2/ inte i vanliga affärer som exempelvis Ica säljer passande soppåsar). Eller finns det möjligen en adapter avseende 1/?J Johannes W. E. Eriksson skrev:Bosch dammsugaren nere till höger har jag alltid lyckats koppla till alla möjliga verktyg (t.ex.. Festool TS55 sänksåg, kap-och-gersåg, diverse Bosch-attiraljer) genom ett helt enkelt trycka in den i verktygets utloppsrör. Verkar som att 35 mm diametern är något slags standard. Den passar också perfekt i fräsen på bilden (Ryobi RRT1600) och det suger faktiskt riktigt bra fastän det inte är en maskin från "proffssegmentet". MEN! slip-grejsimojsen nere till höger (ROS300A) passar den inte i, diametern på utloppsröret är 1-2 mm mindre. ingen aning vilken diameter Ryobis egna dammsugare har på passformen, men märkligt att de skiljer. Började fundera om jag tappat bort någon adapterring till slipen (tror dock inte det). Kan man månne köpa en adapter någonstans (så att det inte behövs anktejpslösning vid varje slipning).
[bild]
Några tips?
Mvh,
Johannes
Jag har också uppsamlare till mina (varav en ryobi) men eftersom det funkar med dammsugare/cyklon så kör jag hellre det. Betydligt mindre damm och utblåset av dammet är längre bort från mig.S Stonesson skrev:Jag tycker det ser ut som samma modell på den Ryobi-slipen som den jag har. Då är det inte avsett att koppla en dammsugare på den studsen. Den är till en plastbehållare med ett filter. Där samlas slipdammet upp. Sedan är det bara till att tömma behållaren och blåsa rent filtret. Funkar faktiskt ganska bra och gör maskinen smidigare än med en sugslang kopplad.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör man en sådan här murfog?
Byggnadsvård -
Flytta en bod. Hur? Vilken firma gör sådant?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur fäster man tillbaks ugnsluckan på en sådan metall? Den lossnade när jag skulle rengöra och jag har försökt att använda silikonlimmet från Casco.
Kök -
Rengöra altanen, Ryobi multiborste - erfarenheter?
Altan & Uteplats -
Blåsa/kontaktera fiber på egen fastighet - vem gör sådant?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G