Bosch dammsugaren nere till höger har jag alltid lyckats koppla till alla möjliga verktyg (t.ex.. Festool TS55 sänksåg, kap-och-gersåg, diverse Bosch-attiraljer) genom ett helt enkelt trycka in den i verktygets utloppsrör. Verkar som att 35 mm diametern är något slags standard. Den passar också perfekt i fräsen på bilden (Ryobi RRT1600) och det suger faktiskt riktigt bra fastän det inte är en maskin från "proffssegmentet". MEN! slip-grejsimojsen nere till höger (ROS300A) passar den inte i, diametern på utloppsröret är 1-2 mm mindre. ingen aning vilken diameter Ryobis egna dammsugare har på passformen, men märkligt att de skiljer. Började fundera om jag tappat bort någon adapterring till slipen (tror dock inte det). Kan man månne köpa en adapter någonstans (så att det inte behövs anktejpslösning vid varje slipning).

En Bosch-dammsugare och flera trädverktyg, inklusive en Ryobi fräs och slip verktyg, ligger på ett arbetsbord i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några tips?

Mvh,
Johannes

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
kan du inte använda en adapter ?

Bästa adaptern i det här fallet skulle vara ett enkelt rör med innerdiametern 35 mm, utan uppåt- eller nedåtsteg. Men märkligt att en och samma tillverkare har olika dimensioner på en så enkel grej.

• Gilla
Seve1979
  • Laddar…
Det är i såna här fall en 3D-printer är ovärderlig.

• Gilla
peves10 och 4 till
  • Laddar…
Det är enkelt att såga till adapten så man har kvar det man behöver. Tejp för att hålla kvar adaptern kan underlätta.

J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Bosch dammsugaren nere till höger har jag alltid lyckats koppla till alla möjliga verktyg (t.ex.. Festool TS55 sänksåg, kap-och-gersåg, diverse Bosch-attiraljer) genom ett helt enkelt trycka in den i verktygets utloppsrör. Verkar som att 35 mm diametern är något slags standard. Den passar också perfekt i fräsen på bilden (Ryobi RRT1600) och det suger faktiskt riktigt bra fastän det inte är en maskin från "proffssegmentet". MEN! slip-grejsimojsen nere till höger (ROS300A) passar den inte i, diametern på utloppsröret är 1-2 mm mindre. ingen aning vilken diameter Ryobis egna dammsugare har på passformen, men märkligt att de skiljer. Började fundera om jag tappat bort någon adapterring till slipen (tror dock inte det). Kan man månne köpa en adapter någonstans (så att det inte behövs anktejpslösning vid varje slipning).

[bild]

Några tips?

Mvh,
Johannes
Jag tycker det ser ut som samma modell på den Ryobi-slipen som den jag har. Då är det inte avsett att koppla en dammsugare på den studsen. Den är till en plastbehållare med ett filter. Där samlas slipdammet upp. Sedan är det bara till att tömma behållaren och blåsa rent filtret. Funkar faktiskt ganska bra och gör maskinen smidigare än med en sugslang kopplad.

• Gilla
Polacoloco och 1 till
  • Laddar…
Kollade just bruxet och ja, visst är det så att man tydligen bara skall koppla till den där plastbehållaren "Cyclonic Action" till slipmaskinen. Har dock använt den många gånger med rejäl dammsugare (ibland är inte slangen ivägen, t.ex. när man slipar en bordsskiva), och tycker nog det get mer "cyklon" och bättre dammuppsamling. Så varför det inte är en designad egenskap förstår jag inte.

J Johannes W. E. Eriksson skrev:

[bild]

Några tips?

Mvh,
Johannes
Ett liknade problem fick jag när jag (tyvärr utan att först kolla den saken) köpte min nya dammsugare EUOC9GREEN från Elektrolux som 1/ inte hade det vanliga röret från sladd till rör (och som därtill 2/ inte i vanliga affärer som exempelvis Ica säljer passande soppåsar). Eller finns det möjligen en adapter avseende 1/?

• Gilla
adron
  • Laddar…
Electrolux säljer adapter från ovalt till runt rör. Den funkar bra.

• Gilla
perandwin
  • Laddar…
S Stonesson skrev:
Jag tycker det ser ut som samma modell på den Ryobi-slipen som den jag har. Då är det inte avsett att koppla en dammsugare på den studsen. Den är till en plastbehållare med ett filter. Där samlas slipdammet upp. Sedan är det bara till att tömma behållaren och blåsa rent filtret. Funkar faktiskt ganska bra och gör maskinen smidigare än med en sugslang kopplad.
Jag har också uppsamlare till mina (varav en ryobi) men eftersom det funkar med dammsugare/cyklon så kör jag hellre det. Betydligt mindre damm och utblåset av dammet är längre bort från mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.