Håller som bäst på att göra votarmeringen till mitt garage.
Snart kommer turen till att placera ut golvvärmerören och jag tänkte slänga ut
en fråga gällande placeringen av denna!?
Enligt vissa golvärmetillverkare (ex. Wirsbo/Uponor) så monteras rören ovan nätet, andra säger under.
Ovan nätet (15x15-nät) kommer ju rören (20 mm) att få ca 3 cm go betong på sig.
Några problem med sprickbildning eller är det bättre att inhandla rörhållare och förlägga röret under mattan med mer betong att värma upp!?
Tacksam för synpunkter!

/Håkan

Det enda skälet till att lägga slangen under armeringen (och det kan väl vara ett gott sådant) är att slangen hamnar längren ner och därmed längre från ev infästningar du vill göra i betongen. Jag vet dock inte om jag skulle våga borra/skruva ändå.

Ett annat skäl kan vara att risken för att slangen skadas vid gjutningen är mindre, men det är tydligen extremt ovanligt ändå....

Mina två cent...

det är väl en smaksak var man lägger dom, i garaget strippade jag dom på mattan och i relaxen använde jag rörhållare för att få armeringen någosånär mitt i betongen och tillräcklig tjocklek från slang till ovansida färdigt golv. betydligt lättare att strippa än att sätta hållare, iaf om man har vit frigolit!!!

sen kan det va bra och fota lite hur slangen ligger ifall man ska borra eller nåt i framtiden. märk noga upp in o ut på varje slinga samt längden, anslut fördelningen och provtryck innan gjutningen!

Daydreamer skrev:
DD
Jag lade slingorna på frigoliten, då blir mer av betongen varm eftersom värme stiger uppåt.
Vänta nu. Magen protesterar lite här. Varm LUFT stiger uppåt. Värme i ett solitt material stiger inte uppåt utan leds likvärdigt åt alla håll (styrt av temperaturskillnader i materialet).

här finns lite mer intressant läsn om golvvärme:
[länk]
Ja där finns faktiskt några tänkvärda påståenden/faktum.

Jag har provat bägge varianterna. Tycker det är enklare att klämma fast slangen direkt mot cellplasten med dom små plastfästen som finns att köpa och därefter lägga armeringensnätet ovanpå. Armeringen hamnar ca 50mm upp och alltså i mitten av betongen ifall man gjuter 100mm betong.

Slangen vill gärna bågna upp en smula, i synnnerhet under gjutningen när man kliver omkring och trampar på den hela tiden. då är det bra att armeringsnätet trycker ner den och man säker vet att man har minst 50mm betong ovanpå.

läste länken ,kvalitetsansvarig, där stod det om syre diffusion, men är inte all golvvärmeslang diffusionstät? eller??

jag hade ett h-vete med slangen när jag la den före mattan, den ville böja upp sej i u-svängarna :(
jag fick tunga ner den för att den inte skulle slita lös plastfästena från frigoliten(vit smulig), när jag lagt på mattan och kopplat slingorna körde jag in varmvatten och ät det stå i någon timme, då gav slangen med sej lite, sen spolade jag med kallvatten och då höll den sej lite bättre under mattan ;)

Så sammanfattningsvis:

Över

1. mindre trögt eftersom mindre betong att värma (men samma energiförbrukning som under?)
2. mer utsatt för skador före gjutning och för skruvar efter gjutning
3. om det är enklare eller svårare att montera mot nät verkar vara en smaksak
4. något billigare att montera mot nät än med rörhållare; borde funka med buntband?

Det viktigaste argumentet för "över" är väl 1?

Jag tror inte på #1. Du värmer lika mycket betong och värmen sprider sig likformigt åt alla håll. Ev skillnad i tid att göra en tempförändring tror jag är försumbar.

En fråga angående Golvvärmeslangen ovan eller under armeringsnät igen då jag själv skall lägga detta nu.

Om man sätter fast golvärmeslangen med list/clips på cellplasten. Sen armeringsnät på distanser ovan.
Kan inte golveärmeslangen skadas när man under gjutningen går på nätet och det oundvikligen kommer böjas ned och trycka på slangen?

Ugglan skrev:
En fråga angående Golvvärmeslangen ovan eller under armeringsnät igen då jag själv skall lägga detta nu.

Om man sätter fast golvärmeslangen med list/clips på cellplasten. Sen armeringsnät på distanser ovan.
Kan inte golveärmeslangen skadas när man under gjutningen går på nätet och det oundvikligen kommer böjas ned och trycka på slangen?
Ja, men den är väldigt tålig så det händer sällan!

MathiasS skrev:
Jag tror inte på #1. Du värmer lika mycket betong och värmen sprider sig likformigt åt alla håll. Ev skillnad i tid att göra en tempförändring tror jag är försumbar.
Fast om slangen ligger i botten av betongen kommer man ju också att värma upp cellplasten under i högre grad. Ju närmare ytan slangen ligger desto varmare blir ju ytan.

Tomture61
Jag gjorde ett mellanting ! Satte fast slangen på slanghållare mot frigoliten ,när armeringen var klar lyfte jag upp slangen mot armeringen och najade med buntband. Slanghållarna städade jag bort senare.

Mer jobb , ja ,bättre , kanske ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.