Temperaturen i slingorna når sällan över 30 grader. Just nu 24 grader på slingorna trots att bergvärmepumpen ger ut över 50 grader och det är kallt ute. Det kommer värme fram till shunten, men den verkar blanda in alldeles för lite varmvatten. Vad kan vara fel?
Man ska kunna strypa slingorna på returen. Jag funderar på om fördelarna ska byta plats? Fördelaren till höger har en strypning men det är väl den till vänster som är returen? Skulle det kunna påverka flödet i slingorna?
Man ska kunna strypa slingorna på returen. Jag funderar på om fördelarna ska byta plats? Fördelaren till höger har en strypning men det är väl den till vänster som är returen? Skulle det kunna påverka flödet i slingorna?
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Är det kallt i huset?
Som jag förstått det rekommenderas max 27 grader på golvytan, men då kan slingorna ändå vara upp mot 40 grader.
Jag tycker shunten borde ge högre temperatur som jag i så fall kan ställa ner.
Det är 19 grader i huset, men då har jag vanliga radiatorer i de flesta rummen som värmer på för fullt.
Jag tycker shunten borde ge högre temperatur som jag i så fall kan ställa ner.
Det är 19 grader i huset, men då har jag vanliga radiatorer i de flesta rummen som värmer på för fullt.
@Åsa Lund
Det är ju fel. Då lär ju inte många golvvärme-hus i Sverige bli varma. Runt 40-45 vid DUT är nog rätt vanligt.
@MarkeB
Har du en injusteringventil på fördelaren? Blir inte riktigt klok på hur det är kopplat.
Den brukar bestämma hur mycket av returvattnet går tillbaka till framledningen för att blanda ner tempen på sekundärsidan.
Vanligtvis ju mer inskruvad ju mer värme.
Är det ett lock under den vertikala pilen på vänstra fördelaren?
Det är ju fel. Då lär ju inte många golvvärme-hus i Sverige bli varma. Runt 40-45 vid DUT är nog rätt vanligt.
@MarkeB
Har du en injusteringventil på fördelaren? Blir inte riktigt klok på hur det är kopplat.
Den brukar bestämma hur mycket av returvattnet går tillbaka till framledningen för att blanda ner tempen på sekundärsidan.
Vanligtvis ju mer inskruvad ju mer värme.
Är det ett lock under den vertikala pilen på vänstra fördelaren?
Uppe till vänster där varmvattnet kommer in kan man montera en termostat, men den har jag tagit bort eftersom jag inte behöver begränsa värmen. Där finns också en plastring (svart på bilden) som jag skruvat ut maximalt. Då tänker jag att den är maximalt öppen. Det finns ingen annan ventil att justera.
Vid vertikala pilen finns inget lock. Allt i ett stycke bara.
Vid vertikala pilen finns inget lock. Allt i ett stycke bara.
@MarkeB
Tror jag hajjar din shunt nu.
Kolla på din termostatventil där det fattas en termostat, vid tillopp vänster sida.
Kika om det finns en graderad ring eller liknade som du kan justera. Tror den bestämmer inblandningen. Sen ska det nog vara en termostat med dykrör också på den som agerar som maxtemp begränsar. Som är borta.
Edit tillägg: Om den är max ute så har du max inblandning. Testa att skruva in den.
Tror jag hajjar din shunt nu.
Kolla på din termostatventil där det fattas en termostat, vid tillopp vänster sida.
Kika om det finns en graderad ring eller liknade som du kan justera. Tror den bestämmer inblandningen. Sen ska det nog vara en termostat med dykrör också på den som agerar som maxtemp begränsar. Som är borta.
Edit tillägg: Om den är max ute så har du max inblandning. Testa att skruva in den.
Den graderade ringen är som sagt max utskruvad. Om jag skruvar in den åker piggen (som termostaten trycker på) in och begränsar flödet ytterligare.
Jag tycker det borde bli max temperatur som jag har det nu. Det var därför jag tänkte att fördelarna kanske har växlats och bara släpper igenom vatten på ett håll.
Jag tycker det borde bli max temperatur som jag har det nu. Det var därför jag tänkte att fördelarna kanske har växlats och bara släpper igenom vatten på ett håll.
Testa att skruva in den. I vanliga fall så justerar man hur mycket kall returvatten återgår till sekundärframledningen. Om den står fullt öppen så går det mesta av returvattnet tillbaka till golvet.
Borde även vara så på din shunt.
Skadar inte att prova. Du har ju en tempmätare så du ser ju snabbt vad som händer. Se till att din värmekälla kör värme.
Borde även vara så på din shunt.
Skadar inte att prova. Du har ju en tempmätare så du ser ju snabbt vad som händer. Se till att din värmekälla kör värme.
Nu tror jag att det har löst sig!
När jag läste på såg jag att det kunde bero på för lågt tryck på primärsidan. Jag rensade partikelfiltret (Som man tydligen ska rengöra varje år) och temperaturen på slingorna gick upp till 36 grader. Nu börjar golven bli varma. Hoppas vakna till varma golv imorgon!
När jag läste på såg jag att det kunde bero på för lågt tryck på primärsidan. Jag rensade partikelfiltret (Som man tydligen ska rengöra varje år) och temperaturen på slingorna gick upp till 36 grader. Nu börjar golven bli varma. Hoppas vakna till varma golv imorgon!
Klicka här för att svara