2 454 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Golvvärme - Vattenburen, El eller kombination?
Skall totalrenovera mitt badrum (ca 6,5 m2) samt gäst wc/dusch (ca 2 m2). Har idag vanliga fjärrvärme med radiatorer i huset (träbjälklag, mellanbjälklag ovan källare). Önskar även komfortvärme året runt utöver själva uppvärmningen. I de befintliga badrummen sitter det idag radiatorer.
Har i tidigare hus lagt in golvslinga i el (ebeco). Smidig installation men drog iväg med elförbrukningen, framförallt när jag hade två badrum.
Har funderat på att installera vattenburen golvvärme LK Minishunt M60n med tillhörande Heater 350 (350w). Dyrare och krångligare installation, men tar då värmeförbrukning via fjärrvärme och kör Heater för komfort när värmesystemet inte kör.
Som alternativ funderar jag på Ebeco 500, 810w slinga. Enkalre installation, men dyrare förbrukning samt belastar elservisen. Lilla WC ligger på ca 200w slinga.
Alt funderar jag på att installera LK minikretsventil M5 för vattenburen golvvärme samt Ebeco elslinga för komfortvärme. Mindre komplex installation än med M60n, men likvärdig elförbrukning för komfort.
Någon som har erfarenhet av ovan LK system/produkter alt. har funderat på samma problem?
Har i tidigare hus lagt in golvslinga i el (ebeco). Smidig installation men drog iväg med elförbrukningen, framförallt när jag hade två badrum.
Har funderat på att installera vattenburen golvvärme LK Minishunt M60n med tillhörande Heater 350 (350w). Dyrare och krångligare installation, men tar då värmeförbrukning via fjärrvärme och kör Heater för komfort när värmesystemet inte kör.
Som alternativ funderar jag på Ebeco 500, 810w slinga. Enkalre installation, men dyrare förbrukning samt belastar elservisen. Lilla WC ligger på ca 200w slinga.
Alt funderar jag på att installera LK minikretsventil M5 för vattenburen golvvärme samt Ebeco elslinga för komfortvärme. Mindre komplex installation än med M60n, men likvärdig elförbrukning för komfort.
Någon som har erfarenhet av ovan LK system/produkter alt. har funderat på samma problem?
Hut gick det med badrummet? Jag står själv inför exakt samma beslut, dock 8kvm yta som ska värmas så LK M5 är inte ett alternativ alls.
Det slutade med att vi konverterar 40 kvm övrig klinkerlagd yta (hall, kök, matplats, korridor tillbadrum) till vattenburen golvvärme samtidigt som vi nu bygger om badrummen.S Skystalker skrev:
Vi är mitt uppe i byggprocessen, men installerar nu LK golvvärme VS2 shunt i källare och RF fördelare på entréplan tillsammans med ICS 2/webserver styrning på allt.
Efter en diskussion med fjärrvärmetekniker på EON kommer jag att programmera om fjärrvärmecentralen till att hålla ett temperaturgolv till radiatorslinga/GV shunt varpå jag kan köra komfortvärme även på sommaren utan elpatron. Monterar då en manuell avstängningsventil på radiatorslingar för att undvika att cirkulera varmvatten på sommaren (även om radiatorernas termostater stänger ventilerna). Går säkert att automatisera denna avstängning, men har inte kommit så långt ännu
Det eskalerade snabbt 
Jag är lite inne på att köra
UPONOR FLUVIA T EL PUSH-12 CH-X då den är relativt liten och kan byggas in i väggen relativt enkelt.
Tar så bort befintliga elementet i väggen och ersätter den med handdukstork samt golvvärme...
Då får bergsvärmen värma på vinterhalvåret och elpatronen köra sitt på sommarhalvåret. har dock inte detaljerna klara för hur exakt jag ska få det att funka. Måste undersöka saken mer.
Jag är lite inne på att köra
UPONOR FLUVIA T EL PUSH-12 CH-X då den är relativt liten och kan byggas in i väggen relativt enkelt.
Tar så bort befintliga elementet i väggen och ersätter den med handdukstork samt golvvärme...
Då får bergsvärmen värma på vinterhalvåret och elpatronen köra sitt på sommarhalvåret. har dock inte detaljerna klara för hur exakt jag ska få det att funka. Måste undersöka saken mer.
Klicka här för att svara