A
Vi har ett litet uthus med dusch, toalett och handfat som vi använder främst på sommaren vid poolhäng.

Jag har två ”problem” med detta. Dels måste man vinterstänga uthuset så inte rören fryser och dels samlas vatten på golvet efter dusch som man måste torka upp.

För att lösa problemet med vinterstängning har jag installerat ett WiFi-element som kickar igång när temperaturen går under 10c.

Men jag funderar på att installera golvvärme istället så dels rören effektivare hålls varma och dels så vatten torkar på golv.

Låter detta som en rimlig lösning eller är det ineffektivt att installera golvvärme i ett uthus?

Det finns dom som har "golvvärme"/markvärme i bl.a. garageuppfarten för att hålla den snö/isfri.

Det finns dom som har golvvärme i inglasade uteplatsen.

För att ha golvvärme så bör golvet/plattan/bjälklaget vara tillräckligt isolerat så att inte "för mycket" av värmen går ner i marken.

Lite generell förenkling:
En värmeväxlare inomhus med radiatorkretsen på ena sidan och glykolblandade golvvärmekretsen på andra sidan, separat cirkulationspump, expansionskärl, reglersystem på golvvärmekretsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.