Hej,

Jag har installerat vattenburen golvvärme (bergvärme) i vårt nyrenoverade kök (77 m slinga) och badrum (37 m slinga). Resten av huset är vanliga radiatorer. Rörmokaren har kört på med "sin" lösning som han säger fungerar alldeles utmärkt. Nu vill han inte komma hit mer efter diverse strul med leveranser av annat material mm (vi 08:or har det tufft ibland).

Han har kopplat in golvvärmen direkt på egen slinga men utan shuntventil. Det innebär ju att temperaturen ut i golvvärmen är samma som till radiatorerna. Fungerar verkligen det? Jag har alltid hört att man måste ha en shuntventil för att inte golvet skall bli för varmt på vintern. Vad kan hända? Är det bara obehagligt eller kan det rent av spricka?

Jag har ventiler så att jag kan strypa flödet i slingorna, men om jag inte stänger av det helt blir det ju fortfarande väldigt varmt, i alla fall i början på slingorna.

Rörmokaren säger också att det kommer att funka alldeles utmärkt med en 50 liters volymkärl som jag hade sen tidigare för att få bort knäppningar i golvet. Är inte det alldeles för lite om jag på sommaren stänger av slingan till radiatorerna och bara behåller flödet till köket och badrummet?

Tacksam för svar, om man ska hitta en rörmokare som är beredd att installera shunten innan det smäller till och blir kallt börjar det ju bli bråttom.

/Lars

Det var en ovanlig rörmokare du hittat.
En som faktiskt gör ett vänligt försök att spara pengar åt dig.
Trots allt fanns det golvvärme långt innan Wirsbom kom med sina minishuntar.
Jag tycker du ska prova med strypningsalternativet innan du dömer ut det.

Annars brukar rörmokare vara väldigt villiga att installare grejer med go materialvinst på.

Mvh

du behöver inte en schunt som schunter ner radoatorvattnet, om nu din bergvärme är korekt injusterad. Men du behöver nån form av kolv värme fördelare med cirkulationspump.

• Gilla
Hahhaha
  • Laddar…
Behöver och behöver ?
Det kan mycket väl funka alldeles utmärkt utan en golvvärmefördelare med cirkulations pump.
Det fanns golvvärme innan detta med fördelare blev poppis.

Värmepump med lågtemp radiatorer är bra för detta ändamål då det inte är så hög framledningstemp som i ex en oljeanläggning med små högtemp radiatorer.

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.