Hej!

Jag har hantverkarna hemma under veckorna och de håller på med att renovera mitt badrum.
Dagen de började träffade jag alla 3, dvs snickaren, elektrikern och rörmokaren. Jag hade en del frågor som jag fick svar på men en förbryllade mig lite i efterhand.
De renoverar badrummet på entreplan och elcentralen sitter i källaren. Jag frågade elektrikern om man ska förbereda med ett nytt vp-rör om man i framtiden vill sätta in golvvärme på toaletten på ovanvåningen. Hans svar var bara: "Det behövs inte, så länge man kan komma åt jord går det att lösa." Vi har alltså direktverkande el, men det har ni nog redan förstått ;)

Hur exakt kan det vara han menar? Jag kommer inte vara hemma så jag kan träffa och fråga honom innan hans del av arbetet är klart.
Den enda tanken jag kan ha är om han menar att det är så lågt effektuttag i allmänhet på ovanvåningen att man kan nyttja samma grupp? Det är två sovrum, en toa och ett mindre allrum/trapphus där.

Dessutom funderar jag på detta med 230V samt 380V.
Våra radiatorer går på 380V. Dessa sitter till en egen central i källaren (dock sitter den bredvid den "vanliga" centralen). Mäter man över alla tåtar i ett av elementen får man 400V hur man än mäter.
Tar jag däremot och mäter på spisen får jag 230 om jag mäter mot en pol, men i de övriga får jag 400V.
Kollar jag på etiketten på centralen står det spänning 220/380V. Då antar jag att centralen till hushållsströmen matas med 230V samt den för radiatorerna med 380V? Alltså är spisen 3-fassystem, den tar dessutom upp 3 säkringar i källaren. Varje sektion som radiatorerna tar upp har också 3 säkringar (flera element sitter på varje "slinga"). Vad är då detta? Är det också 3-fas? Varför gör man så? Hade man i teorin kunna ta en kabel med bara fas, nolla och jord och mata radiatorerna? Hade man istället för att mata radiatorsystem med 380V kunnat köra med 230V på samma sätt som med spisen? Jag är mest bara nyfiken på hur det fungerar och varför man gör som man gör.

Tack på förhand!
/Stefan

Kräv att han drar ett tomrör från källaren till övervåningen, det är aldrig fel att golvvärmen ligger på en egen säkring.

gällande 230/400V:
inkommande till elcentralen har du följande trådar: L1, L2, L3 & PEN
L1 = fas 1, L2 = fas 2, L3 = fas 3, PEN = kombinerad skyddsjord och nolla.
I elcentralen delas PEN till PE & N (skyddsjord & nolla)
Mellan L1-L1/L1-L3/L2-L3 är det 400V, mellan L1-N/L2-N/L3-N är det 230V och mellan L1-PE/L2-PE/L3-PE är det ca 230V och mellan N-PE är det ca 0V.

Vissa elelement är kopplade mellan 2-/3-faser medans andra är kopplade mellan en fas och nollan.
En spis är ibland kopplad mellan faserna ibland mellan fas(er)-nolla.
Ju högre effekt ansluten utrustning förbrukar ju bättre är det om man kan koppla den mellan 2-/3-faser.

Det finns hur mycket som helst att läsa på nätet angående ellära
http://www.google.se/search?hl=sv&b...IZqPUfiWM6iv4AT8lIHoDg&sqi=2&ved=0CJYBENUCKAM
http://www.google.se/search?hl=sv&b...IZqPUfiWM6iv4AT8lIHoDg&sqi=2&ved=0CJQBENUCKAE
http://www.google.se/search?hl=sv&b...IZqPUfiWM6iv4AT8lIHoDg&sqi=2&ved=0CJMBENUCKAA

Äh, golvvärmen på en liten toalett kan läggas på samma grupp som belysningen. Det är även så de flesta elektriker brukar lösa det. För mig känns det mest som onödigt merjobb att dra upp ett extra VP-rör, så tillvida att det inte kan tänkas vara bra för något annat än just golvvärme.

//Patrik

• Gilla
el_richard och 2 till
  • Laddar…
Men ett extra rör om det inte är allt för krångligt och kostsamt kan vara guld i framtiden till andra saker. Säg att han kanske kommer på att ha ett bubbelbad eller någon ångdusch. Men för bara golvvärme så håller jag med föregående inlägg.

Tack för svaren. Angående vp-röret så är det för sent nu, då väggen redan är igensatt. Jag var mest bara nyfiken hur han ha tänkt.

Angående de andra sakerna är jag fortfarande inte helt på det klara.

/Stefan

Redigerat:
Stefan_A skrev:
...
Angående de andra sakerna är jag fortfarande inte helt på det klara.

/Stefan
Skall vi ta det på lekmannanivå?

Du har tre faser till elcentralen plus en nolledare.

Genom att koppla en förbrukare mellan en fas och nollan får man 230 volt.
Om man i stället kopplar förbrukaren mellan två av faserna får man 400 volt.
Då använder man inte nollan (men däremot naturligtvis jord).

Så dina element är sannolikt tvåfas-kopplade, alltså till 400 V.
Detta gör man för att kunna ta ut högre effekt (högre spänning medger högre effekt vid samma strömstyrka.)

Att spisar oftast var kopplade över tre faser beror på den mycket höga effekten som kan krävas med fyra plattor, ugn och värmeskåp.
Men varje platta är bara kopplad mellan två faser, eller möjligen mellan en fas och nollan.
Genom att ta energi från alla tre faserna kan man ta ut högre samtidig effekt utan att "överbelasta" enskilda säkringar.
(Nutida arrangemang med separat häll och ugn kopplas ofta annorlunda.)

Hoppas att jag inte får el-experterna på mig nu för ev. fel i resonemanget :o

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.