Hej!

Är i färd med att byta ut ett av termostaten för golvvärmen här hemma. Har skaffat ett nytt termostat Devireg Opti. Den tidigare husägaren har tidigare bytt ut ett av termostaten mot denna modell och jag tycker den funkat bra, så jag handlade en ny sådan.

När jag tittade hur de äldre termostaten är kopplade så märkte jag genast att Devireg saknar koppling för skyddsjord. Men den gamla termostaten har däremot skyddsjord. Se första bilden nedan.

IMG-20221122-093555.jpg

Då blev jag nyfiken hur den tidigare ägaren hade löst detta med Devireg. När jag öppnade den så såg jag helt enkelt att bägge skyddsjordar bara är helt lösa inne i dosan och inte kopplade någonstans?

Är det här helt korrekt? Någon som känner till? Tacksam för svar!

golvv-rme.jpg

Bästa svaret

Termostaten behöver inte skyddsjordas, plinten är bara en överkopplingsplint. Den brukar man inte använda utan kopplar jorden "bakom" termostaten med tex en Wago 221

• Gilla
Johanp85
  • Laddar…
E elmont skrev:
Termostaten behöver inte skyddsjordas, plinten är bara en överkopplingsplint. Den brukar man inte använda utan kopplar jorden "bakom" termostaten med tex en Wago 221
Alldeles utmärkt, tack för svar!

J Johanp85 skrev:
Alldeles utmärkt, tack för svar!
De lösa trådar som fanns i den andra dosan ska alltså kopplas ihop med varandra.

Värmeslingan ska ju vara jordad även om själva termostaten inte är det. Termostaten är ju i princip en strömbrytare som slår av och på slingan när det behövs.

Fast då är vi ju på problemet. Hur säker kan vi vara på att de lösa trådarna verkligen är jord. Troligen rätt säkra, men vi kan inte säkert veta. Det behöver verifieras.

Spelar dem utgående trådarna någon roll huruvida vilken som sitter på N och L?

• Öppen eluttagsdosa med flera färgkodade kablar och en elektronikkomponent, omsluten av röd cirkel runt kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tokv41 skrev:
Spelar dem utgående trådarna någon roll huruvida vilken som sitter på N och L?
Nej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.