9 683 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Golvvärme + radiatorer utan shunt
Är det möjligt att ha ett system med golvvärme på nedervåningen och radiatorer uppe utan en shunt om radiatorerna är tillräckligt stora? Jag tänker att det borde vara möjligt eftersom värmebehovet uppe inte är enormt stort, men jag kanske är helt fel ut?
Har samma funderingar som du. Min röris hade provat det tidigare med blandade resultat. Jag tänker sätta något överdimensionerade radiatorer och prova. Har ju inget att förlora. Nu har jag ingen värme alls uppe och det skiljer bara 2-3 grader mellan uppe och nere så det ska inte behövas jättemycket tillskott tycker man.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Om du kan säkerställa att vattentemperaturen inte överstiger c:a 45 grader för golvvärmen och om du nöjer dig med den "svala" temperaturen på radiatorerna.
Om möjligt, planera åtminstone för möjligheten att installera shunt om det inte funkar utan. Alternativet är annars att köpa några kupévärmare för de sparade pengarna ;-).
Om möjligt, planera åtminstone för möjligheten att installera shunt om det inte funkar utan. Alternativet är annars att köpa några kupévärmare för de sparade pengarna ;-).
Får snacka med röris om det. Säkerställa att temperaturen inte blir för hög ska ju knappast vara några problem. Känns som jag hellre lägger de pengarna shuntgruppen plus installation skulle kosta på att sätta en luft/luft-pump uppe.
Håller med till100%. Jag har bara 49 kvadrat att värma på övervåningen så det behövs ju ingen jätte- luftpump. Kör man med shunt får man väl ställa upp kurvan på pumpen också för att få högre vattentemp så det känns som luft/luft är ett bättre alternativ. Har en kamin nere också och en hel del värme letar sig upp när man eldar.
Måste bara fråga varför? Kostnaden för Shunten eller andra skäl?
Anledningen till att jag frågar är att det känns knasigt att snåla bort på något som gör ganska mycket för komfort och funktion. Har vart med om ganska många som har misslyckats med installation utan shunt nämligen.
Anledningen till att jag frågar är att det känns knasigt att snåla bort på något som gör ganska mycket för komfort och funktion. Har vart med om ganska många som har misslyckats med installation utan shunt nämligen.
I mitt fall handlar det dels om att en shuntgrupp plus installation (jag är inte så händig på vvs) kostar ganska många kronor, pengar som jag som sagt skulle kunna få en luft/luft-pump för istället samt dels att jag inte har någon vettig plats i grovköket (där pannan står och mina rör till övervåningen finns) att sätta den. Dessutom fungerar ju en flvp som jag har bättre med så låg framledningstemp som möjligt.
Men som sagt, jag bara frågar om det är möjligt. Jag har fått siffror på att det inte behövs mer än 25-30 watt/kvm på övervåningen, vilket bekräftas av att jag vid 5 minus har 16 grader uppe (21,5 nere) helt utan uppvärmning. Det innebär att det behövs ca 30*67=2010 watt för att värma övervåningen (badrummet kommer ha el-golvvärme), fördelat på fyra radiatorer/konvektorer och det finns ju ganska många konvektorer som klarar 500 watt även vid låg deltaT.
Men som sagt, jag bara frågar om det är möjligt. Jag har fått siffror på att det inte behövs mer än 25-30 watt/kvm på övervåningen, vilket bekräftas av att jag vid 5 minus har 16 grader uppe (21,5 nere) helt utan uppvärmning. Det innebär att det behövs ca 30*67=2010 watt för att värma övervåningen (badrummet kommer ha el-golvvärme), fördelat på fyra radiatorer/konvektorer och det finns ju ganska många konvektorer som klarar 500 watt även vid låg deltaT.
Som jag ser det har man ju inget att förlora på att testa. Funkar det så har man ju sparat de pengarna. Jag har ingen värme alls uppe nu och det blir ca 3 grader kallare än nere så det kan inte krävas så mycket tillskott.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Men installera radiatorena uppe på ett sätt som gör det enkelt att koppla dessa till en egen shuntgrupp (dvs en matning upp på ett ställe som går att skarva på bort till värmekällan)
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ett par radiatorer i serie golvvärme med samma shunt gångbart?
Värme allmänt -
Golvvärme vs Luft/luft vs Radiatorer i källaren
Värme allmänt -
Vattenburen golvvärme med radiatorer
Värme allmänt -
Hur fungerar fördelningen mellan golvvärme och radiatorer?
Värmepumpar -
Lägga golvvärme eller radiatorer övervåning i gammal norrbottensgård
Värme allmänt