La ner golvvärmeslang för längesen och nu är det dax för en liten uppfräschning av tvättstugan och tänkte då passa på att koppla in gv.

Rörledningar och mätinstrument på vägg, rostfri gryta och städprodukter på arbetsyta, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tunna rören till vänster går upp till endast en radiator och tillbaka, tänkte om man kan ta gv på returen och sen till riktiga returen.

Om det funkar kan jag sätta en vanlig termostat på framledning (alltså returen från radiatorn) till gv, har idag bra värme inne där pga fjärrvärmerören, men bra om golvet torkar fortare.

Om det går med termostat, behöver jag någon "bypass" till vanliga returen?

Tar bort det gula, röda rör till gv och ev grön bypass

Rörinstallation, tryckmätare, eluttag, kastrull, markeringar i bild, städprodukter, oordnad verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad finns mer på stammen, kommer dom smala direkt från stammen, hur många slingor på GV , går returen rakt igenom GV och du sätter en termostat på GV. Den stänger så finns det nog inget flöde kvar till elementet

Om du sätter termostat på golvvärmeslingan så måste det till enrörskoppel så att det alltid är ett flöde förbi golvvärmeslingan.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Resten av huset går på rören som går till höger.
Termometern sitter direkt efter fjärrvärme växlare, allt skrot står på skåpet till fjärrvärmecentralen

Är en slinga till gv, kanske 8-9kvm golv, 20dlang skulle jag tro, isolerat med 20-30cm skulle jag tro minns inte.

Nej jag tänkte så att det stänger flödet även på elementet då, därför en bypass men då kanske allt går genom den istället...
Rummet där elementet sitter är 10-15 kvm med snedtak så ingen jätte volym att värma.

Demmpa Demmpa skrev:
Om du sätter termostat på golvvärmeslingan så måste det till enrörskoppel så att det alltid är ett flöde förbi golvvärmeslingan.
Ok tror jag har ett sånt liggandes faktiskt.

Demmpa Demmpa skrev:
Du har inte lust att rita hur jag ska koppla i mitt fall, har funderat men kommer inte alls fram till nåt 😄

Teknisk ritning av en ventil eller installation, markerad med röda och gula linjer för att visa flödesvägar eller komponentrelationer.

Blir det så här?
Den röda underifrån kommer från returen på radiatorn på ovanvåningen, röda övre är golvslingan och den gula tillbaka till systemets retur?
Sen en termostatventil, rak, innan slingan går ner i golvet?

Första bilden så är högra av de vertikala rören retur

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.