4 372 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Golvvärme på oisolerad platta
Sida 1 av 2
Hej, har köpt hus som jag får tillgång till i September. En större renovering ska göras, där syllar samt golvkonstruktion byts ut, fukt i syllarna och det är ett uppreglat golv. Det ska läggas ventilerad platonmatta, cellplast och spån.
Det är vattenburen värme i huset. Är det vettigt att lägga in golvvärme?
Företaget sa att det blir ca 15kkr dyrare att lägga in spårade spånskivor.
Tanken är att göra det mesta av rördragningen i spåren själv, för att sedan låta en vvsare koppla in och färdigställa. Hur svårt är det att göra det mesta avseende golvvärmen själv?
Och är det någon som har gjort något liknande och kan ge en fingervisning för hur mycket det skulle kosta?
Det är vattenburen värme i huset. Är det vettigt att lägga in golvvärme?
Företaget sa att det blir ca 15kkr dyrare att lägga in spårade spånskivor.
Tanken är att göra det mesta av rördragningen i spåren själv, för att sedan låta en vvsare koppla in och färdigställa. Hur svårt är det att göra det mesta avseende golvvärmen själv?
Och är det någon som har gjort något liknande och kan ge en fingervisning för hur mycket det skulle kosta?
Kostnaden är ju högst beroende av storleken, så det är svårt att uppskatta utan den uppgiften.
Vi har lagt spårat golvspån, värmeplåtar, och olika typer av golv på det. Så nog kan man göra det själv alltid!
Blir dock fundersam på din rubrik, är det oisolerad betongplatta så är det så vitt jag förstått det inte rekommenderat att sätta in golvvärme då det ökar risken för kondens i platta och golv.
Vi har lagt spårat golvspån, värmeplåtar, och olika typer av golv på det. Så nog kan man göra det själv alltid!
Blir dock fundersam på din rubrik, är det oisolerad betongplatta så är det så vitt jag förstått det inte rekommenderat att sätta in golvvärme då det ökar risken för kondens i platta och golv.
Ses det som en riskkonstruktion även om det är mekaniskt ventilerat på plattan och isolerat ovanför?D Dr.L skrev:
pratade med de som ska utföra arbetet med golvkonstruktion och syllar. Han rekommenderade golvvärme även om det är oisolerad platta. Är det samma risk när det är mekaniskt ventilerad platta, samt isolering ovanför plattan?K kniv skrev:Kostnaden är ju högst beroende av storleken, så det är svårt att uppskatta utan den uppgiften.
Jag är ingen expert, men när vi gjorde research och pratade med fackfolk inför källarrenovering så uppkom det att golvvärme på oisolerad platta (dvs avsaknad av 300mm cellplast eller liknande under plattan) är en riskkonstruktion. Ofta fungerar det ändå givet att någon form av isolering finns. Men kan bli högre driftkostnader om mycket värme inte kommer upp i huset. Så det kommer nog alltid ses som en riskkonstruktion, även om mekanisk ventilation och extra isolering säkerligen förbättrar förutsättningarna så mycket man kan.B Bajsraketen skrev:
Redigerat:
Om golvet ventileras mekaniskt så innebär det att den tillskjutande fukten inte når golvkonstruktionen. Den åtgärden i sig anses ju ta bort risken, dvs fukt som tränger upp som kan medföra problem i form av tex mögel.B Bajsraketen skrev:
Okej, antog bara att som LenaSuzanna skrev att man eliminerar risken med ventilationen eftersom det tar bort fuktproblemen som normalt uppkommer med golvvärme på oisolerad platta. Får försöka ringa runt till folk som har koll på det, om det inte är någon här på forumet som har koll på det.K kniv skrev:Jag är ingen expert, men när vi gjorde research och pratade med fackfolk inför källarrenovering så uppkom det att golvvärme på oisolerad platta (dvs 300mm cellplast eller liknande under plattan) är en riskkonstruktion. Ofta fungerar det ändå givet att någon form av isolering finns. Men kan bli högre driftkostnader om mycket värme inte kommer upp i huset. Så det kommer nog alltid ses som en riskkonstruktion, även om mekanisk ventilation och extra isolering säkerligen förbättrar förutsättningarna så mycket man kan.
Lite åt det hållet jg tänker med. Med alla verkar inte hålla med. Får bli att ringa runt om ingen på forumet har koll på det.LenaSuzanna skrev:
Vad är syftet med golvvärmen? Enda fördelen är lite bättre komfort, men ska du ändå ha ett ventilerat golv som inte är i sten så kommer inte golven att upplevas som kalla.B Bajsraketen skrev:
Jo det stämmer nog att risken elimineras så mycket man kan. Min poäng är bara att det säkerligen finns nitiska besiktningsmän som ändå klassar det som ”riskkonstruktion” eftersom det är så per definition. Men det låter ju som att det inte ska vara några problem med gv om ni kör mekanisk ventilation så som skrivits här och även er hantverkare sagtB Bajsraketen skrev: