1 116 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Golvvärme på oisolerad garageplatta.
Tjena
Har idag halva garaget som allrum men ska nu göra om hela garaget till ny tvättstuga,allrum mm.
Den bit som idag används som allrum är uppreglad ca 12cm på plattan och överst ligger det trägolv från Junckers och golven är faktiskt inte direkt kalla.Allt detta ska nu bort för vattenburen värme.
Plattan är oisolerad och takhöjden är begränsad.Vill inte bila upp det.
Tänkte lägga in ett flytande golv från Thermotech på 30 el 50mm.
Visst skulle jag vilja ha 200mm isolering men det blir för mycket jobb.
Så är det någon med erfarenhet av liknande situation dvs oisolerad platta.
Kommer värmen sticka neråt trots värmeplåtar runt isolering??
Nike
Länk Thermotech:http://www.thermotech.se/privat/pro...golv305070.4.759eaca711a771457fd80003378.html
Har idag halva garaget som allrum men ska nu göra om hela garaget till ny tvättstuga,allrum mm.
Den bit som idag används som allrum är uppreglad ca 12cm på plattan och överst ligger det trägolv från Junckers och golven är faktiskt inte direkt kalla.Allt detta ska nu bort för vattenburen värme.
Plattan är oisolerad och takhöjden är begränsad.Vill inte bila upp det.
Tänkte lägga in ett flytande golv från Thermotech på 30 el 50mm.
Visst skulle jag vilja ha 200mm isolering men det blir för mycket jobb.
Så är det någon med erfarenhet av liknande situation dvs oisolerad platta.
Kommer värmen sticka neråt trots värmeplåtar runt isolering??
Nike
Länk Thermotech:http://www.thermotech.se/privat/pro...golv305070.4.759eaca711a771457fd80003378.html
Med så tunn isolering neråt och trägolv (som isolerar bättre än den leder värme) ovanpå finns det stor risk att en stor del av värmen kommer att försvinna mot den alltid kallare betongplattan.Nike skrev:
Jag skulle behålla trägolvet och lägga pengar på vattenradiatorer som finns i rätt moderna och dekorativa modeller nuförtiden. Fundera en stund innan du river Junckers .... en riktig trägolv känns aldrig iskall även utan golvvärme
gaia
Tack för feedback men meningen är att det ska ligga trägolv över isolering och Thermotech's vattenvärme sen.Så jag menar att om det idag känns bra så borde det bli ännu bättre om jag nu trycker in vattenburen värme under.Kommer ju inte direkt att minska dagens isolering.Bara utforma den på nytt sätt.
Nike
Nike
Klicka här för att svara