Hallå,
Nybliven husägare som försöker sätta sig in i hur golvvärmen i huset fungerar, och hur det fungerar generellt. Har noterat nu när det börjar bli lite kallare nere att vissa rum inte blir lika varma, och att golvvärmen är lite ojämn. Börjar få kläm på det tycker jag, men nu har jag kört fast lite.
Jag bor i ett hus från 1974 (ca 200 kvm, 1,5 plan) som värms av en Nibe F1245-8 bergvärmepump. Värmen går ut i golvvärme på nedervåningen och radiatorer i vissa rum. Samtliga radiatorer är varma och fungerar som de ska.
- Samtliga rum har samma golv förutom köket som har klinker, men även övriga rum med samma golv som vardagsrummet är märkbart mycket varmare än vardagsrummet.
- Alla andra slingor fungerar som de ska – där är tilloppet varmt och returen kallare.
- Men på den aktuella slingan är både tillopp och retur varma, trots att golvet inte känns varmt.
- Överlag har jag en differens på 7-9 grader, men då inkluderar det returen från radiatorerna.
Funderar vidare på att låna en värmekamera för att titta på golvet och se om jag faktiskt kan se var slingorna går, men inte kommit dit än.
Bifogar bild på själva golvvärmefördelaren, där slingan som inte ger värme ute i rummet är slingan i mitten till höger.
Nybliven husägare som försöker sätta sig in i hur golvvärmen i huset fungerar, och hur det fungerar generellt. Har noterat nu när det börjar bli lite kallare nere att vissa rum inte blir lika varma, och att golvvärmen är lite ojämn. Börjar få kläm på det tycker jag, men nu har jag kört fast lite.
Jag bor i ett hus från 1974 (ca 200 kvm, 1,5 plan) som värms av en Nibe F1245-8 bergvärmepump. Värmen går ut i golvvärme på nedervåningen och radiatorer i vissa rum. Samtliga radiatorer är varma och fungerar som de ska.
Problemet
- Ett av rummen på nedervåningen (vardagsrummet) får inte varmt golv, golvet är iskallt, dvs märkbart kallare än övriga golv.- Samtliga rum har samma golv förutom köket som har klinker, men även övriga rum med samma golv som vardagsrummet är märkbart mycket varmare än vardagsrummet.
- Alla andra slingor fungerar som de ska – där är tilloppet varmt och returen kallare.
- Men på den aktuella slingan är både tillopp och retur varma, trots att golvet inte känns varmt.
- Överlag har jag en differens på 7-9 grader, men då inkluderar det returen från radiatorerna.
Vad jag har kontrollerat hittills
- Flöde i systemet finns överlag – övriga rum är varma och golven är varma
- Termostaten i rummet är helt öppen (även testat utan termostat utan skillnad, men att det stryper på termostat verkar inte vara problemet).
- Ventilen under termostaten verkar inte blockera, den fjädrar som den ska.
- Jag har provat att skruva lite på insexskruven under ”locket” på returfördelaren för vardagsrummet, men då kom det ut lite vatten – så jag slutade där. Gjorde detta i ett försök att strypa flödet lite med misstanken att flödet var för högt och värmen inte gick ut i golven.
- Systemet är inte nyinstallerat, och mig veterligen har det fungerat tidigare.
- Jag har luftat golvvslingan, men ingen luft öht kom ut utan det strålade fint direkt. Luftade dock inte individuella slingor. Stängde av cirkulationspumpen en stund innan jag gjorde detta.
Det som förbryllar mig
- Eftersom både till- och retur är varma borde flöde finnas, men golvet är ändå kallt.
- Jag kan inte veta exakt, men det är det största rummet där golvvärmen ligger och bör därmed vara en av de längsta slingorna i huset.
Mina funderingar
- Kan det vara luft i slingan trots att både till och retur är varma?
- Kan flödet vara för lågt eller högt i just den slingan (t.ex. på grund av smuts eller felbalansering)?
- Finns det något ytterligare jag kan testa?
Funderar vidare på att låna en värmekamera för att titta på golvet och se om jag faktiskt kan se var slingorna går, men inte kommit dit än.
Bifogar bild på själva golvvärmefördelaren, där slingan som inte ger värme ute i rummet är slingan i mitten till höger.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Justera värme gammal installation av golvvärme i källare
Värme allmänt -
Gjuta golvvärme ovanför källare
Byggmaterial & Byggteknik -
Golvvärme och EPS-cement i källargolv - risk för omvänd fuktvandring?
Värme allmänt -
Heltäckningsmatta & golvvärme i källare
Värme allmänt -
Göra två källarrum mysigare. Vattenburen golvvärme under klinkers.
Golv