ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 577 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 577 inlägg
Hej, håller på att lägga in vattenburen golvvärme i vardagsrummet, i köket bredvid ligger redan vattenburen golvvärme.
Jag upplever att slingan som kökets golvvärme ligger på är lite överbelastad (sista elementet på slingan blir inte varmt trots luftning och justering av flödet). Funderar därför om det är möjligt att flytta matningen till den som dras fram till vardagsrummets golvvärme.
Rent praktiskt skulle det innebära att jag kapar kökets slinga, kopplar på matning från nya centralen där och skarvar ihop slangen vid nuvarande minishunt. Slangen kommer jag åt i närheten av nya minishunten.
Finns det nackdelar med att göra på så sätt eller skulle det funka?
Jag upplever att slingan som kökets golvvärme ligger på är lite överbelastad (sista elementet på slingan blir inte varmt trots luftning och justering av flödet). Funderar därför om det är möjligt att flytta matningen till den som dras fram till vardagsrummets golvvärme.
Rent praktiskt skulle det innebära att jag kapar kökets slinga, kopplar på matning från nya centralen där och skarvar ihop slangen vid nuvarande minishunt. Slangen kommer jag åt i närheten av nya minishunten.
Finns det nackdelar med att göra på så sätt eller skulle det funka?
Jag blir lite konfunderad när du skriver "Jag upplever att slingan som kökets golvvärme ligger på är lite överbelastad (sista elementet på slingan blir inte varmt trots luftning och justering av flödet).", det låter som att det är ett enrörssystem där golvvärmen för köket ligger i början/mitten av en enrörsslinga.
Enrörssystem är ganska känsliga för konfigurationsändring. Enrörssystem kräver oftast högre framledningstemperatur än tvårörsystem.
En enrörsslinga brukar innehålla 3-5 radiatorer. En golvvärmeshunt motsvarar en/flera radiatorer.
Enrörssystem är ganska känsliga för konfigurationsändring. Enrörssystem kräver oftast högre framledningstemperatur än tvårörsystem.
En enrörsslinga brukar innehålla 3-5 radiatorer. En golvvärmeshunt motsvarar en/flera radiatorer.
Vad har du för "panna"?
Vilken hastighet går "pannans" cirkulationspump?
Att värmen inte räcker till till alla värmeavgivande enheter beror på för lågt flöde och/eller för låg framledningstemperatur och/eller felaktigt injusterat värmesystem.
Eftersom det är tvårörsystem så kommer det (i det stora hela) kvitta var på tvårörsystemet de olika enheterna är inkopplade.
Difftemperaturen över radiatorer och golvvärmeshuntar bör generellt vara 7-10⁰.
Difftemperaturen över golvvärmeslingorna bör generellt vara 3-5⁰.
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg1: Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.
Steg2: Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen blir så låg som möjligt oberoende utetemperaturen.
Steg3: Eventuell montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Vilken hastighet går "pannans" cirkulationspump?
Att värmen inte räcker till till alla värmeavgivande enheter beror på för lågt flöde och/eller för låg framledningstemperatur och/eller felaktigt injusterat värmesystem.
Eftersom det är tvårörsystem så kommer det (i det stora hela) kvitta var på tvårörsystemet de olika enheterna är inkopplade.
Difftemperaturen över radiatorer och golvvärmeshuntar bör generellt vara 7-10⁰.
Difftemperaturen över golvvärmeslingorna bör generellt vara 3-5⁰.
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg1: Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.
Steg2: Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen blir så låg som möjligt oberoende utetemperaturen.
Steg3: Eventuell montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 577 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 577 inlägg
Hej, har en IVT GreenLine (äldre bergvärmepump). Tror cirkulationspumpen går på högsta läget.
Gjorde en schematiskt skiss, källaren är längst ner, entreplan och övervåning nivåerna ovanför.
E betyder element, G golvvärme.
Är elementet längst till höger i skissen jag har svårt att få värme till.
Varför jag funderar på att lägga om golvvärmen beror nog i första hand på att jag inte är säker att ledningarna är grova nog, men som någon skrev tidigare i tråden kanske det är injustering som krävs.
Gjorde en schematiskt skiss, källaren är längst ner, entreplan och övervåning nivåerna ovanför.
E betyder element, G golvvärme.
Är elementet längst till höger i skissen jag har svårt att få värme till.
Varför jag funderar på att lägga om golvvärmen beror nog i första hand på att jag inte är säker att ledningarna är grova nog, men som någon skrev tidigare i tråden kanske det är injustering som krävs.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byte av cirkulationspump till golvvärmen - Stänga av vattnet
Värme allmänt -
Hjälp med Panasonic - styrning för golvvärme
Värme allmänt -
Wirsbo golvvärme - Rekommendation av ERFAREN expert i Sthlmsområdet?
Värme allmänt -
Skarva matarkabel - är detta tillåtet?
El -
koppla på golvvärme - spola matarrör?
Värme allmänt

