Hej! Vi har köpt ett hus byggt 2002. I huset är det vattenburen golvvärme i båda planen (totalt 180 kvm). Vi har en Nibe frånluftsvärmepump. Tycker dock att vi har förbrukat mycket el ca 28 000, och tittar därför på alternativ. Det vi varit mest inne på är att sätta in en kamin av något slag. Var runt och kollade och kom fram till att om man vill sänka elkostnaderna ordentligt så är en kakelugn det bästa. Vi hoppades att genom att elda varje dag komma ned ca 8-10 000 kwh per år. Pratade dock med grannen som satt in en kakelugn för 1,5 år sedan som sa att det var mest "dekoration" och att de endast sparat 3 000 kWh. Undrar varför de sparat så lite? Kan det ha med att de har vattenburen golvvärme - och innebär det att kakelugn eller annan kamin inte är lämplig tillsammans med golvvärme????

Jättetacksam för era tips!

Hej,
Jag tror att det kan bli problem att få dessa att jobba bra ihop.
Er Nibe FLVP är ju förberedd för att dockas till en luft/vatten värmepump, det tror jag skulle vara ett bättre alt. för Er, samt att ni kan utnyttja golvvärmen fullt ut.

Tänk även på att om ni skall elda i en kamin för att sänka elkostnaderna så är det inte längre myseldning det handlar om, utan elda ordentligt både morgon och kväll, dessutom jobbet med att kapa/klyva ved varje vår.(tid är ju inte gratis längre)

Prismässigt tror jag det handlar om ungefär samma pengar (kamin vs luft/vatten pump).

Det är vad jag rekommenderar, lycka till!

Hejsan!
Det är möjligtvis inte så att ni har för hög inomhustemperatur? Jag har hört andra som flyttat till hus med golvvärme och haft samma temperatur som de hade tidigare (22-24 grader) och fått helt orimliga uppvärmningskostnader. Man kan spara pengar med golvvärme, men bara om man sänker inomhustempen jämfört med radiatorer. Detta kan man dock göra med samma komfort eftersom värmen kommer underifrån. Jag har golvvärme och tycker att 20 grader är precis lagom, tidigare ville jag gärna ha 23 grader. Säkerställ också att det i första hand är golvvärmen som värmer huset och inte frånluftspumpen.

Kombinationen golvvärme/kamin är nog inte helt lyckad, iaf inte om golvvärmen ligger i plattan.

mt73 skrev:
Säkerställ också att det i första hand är golvvärmen som värmer huset och inte frånluftspumpen.

Kombinationen golvvärme/kamin är nog inte helt lyckad, iaf inte om golvvärmen ligger i plattan.
Vänta lite, nu blandar du ihop äpplen och päron. Frånluftsvärmepumpen värmer vattnet genom att återvinna värmen i luften från den mekaniska ventilationen. Golvvämeslingorna distribuerar värme ut i huset.

Jag kan rekommendera forumet http://www.varmepumpsforum.com där man kan få tips och råd hur man optimera sin värmepumpsanläggning. Det finns många kWh att spara genom att lära sig sin anläggning.

Nr. 1 sänk värmekurvan så lågt man bara kan för att få ner temperaturerna i systemet, det ger mycket högre effektivitet på värmepumpen "COP".

Nr. 2 kolla hur man kan fördröja inkoppling av eltillskottet, har själv satt en knapp på min flvp där jag blockerar all eltillskott. Jag kan på så vis krama ut max ur värmepumpen. När jag märker att pumpen inte klarar värme och varmvatten ensam kan jag vrida på knappen och tillåta eltillskottet att går in. Detta har jag normalt blockerat till ett elpannesteg á 3kW.

Nr. 3 man kan i vissa pumpar justera ner fläkvarvtalet. detta gör jag när det är riktigt kalla nätter (typ -8--10 här på västkusten) rekommenderas att ha koll på den relativa luftfuktigheten i huset så man inte får fukt och mögel problem, men luftfuktigheten brukar vara låg när det är så kallt. För egen del så har det hänt ytterst sällan att fläkten har varvats ner.

Har i dagarna fått en braskamin installerad, kommer nog inte bli mycket eltillskott nästa värmesäsong :D

Det gäller dock att ha lite framförhållning i eldandet.

Senarie 1: Det är kallt ute, +21C inne, du kommer hem från jobbet, värmepumpen går med eltillskott, du börjar elda. Det blir varmt, golvvärme stänger(om man har rumstermostater), pumpen stoppar.
Du slutar elda och går och lägger dig, golvvärmen har svalnat ner, elden har falnat...det blir kallt!!! Nu ligger golvvärmen efter...slingorna öppnar pumpen startar...ELTILLSKOTTET GÅR TILL för att komma ikapp. Vinst...vad det är mysigt att elda, i övrigt tveksamt

Senarie 2: Det är kallt ute, eltillskottet är blockerat, lite ruggit inne +18,2C brrr..Tänder en go brasa...värmen i golvet(framledningen från pumpen) som låg efter jobbar sig upp under kvällen(ev rummstermostater är uppskruvade till +26C)...värmen är härlig och till och med värmepumen stoppar en stund...du tar en duch innan du går och lägger dig...värmepumpen får jobba en stund till...elden har falnat...+20,6C när du går upp...kallt ute...slå till eltillskottet...näää du tänker "jag tänder en brasa när jag kommer hem i stället, här är ju ändå ingen hemma"...det är så mysigt att elda ;D klirr klirr i kassan.

---
Elförbrukning 2005 (värme, varmvatten och hushållsel) 11 600kWh 130m2 byggt 2002 hallandskusten 2 vuxna två barn modell -03 och -06.

Hur?
Snålspolande duch och köksmunstycke(http:www.snf.se) lågenergilampor, snåla vitvaror, minimerad stand-by (TV,video, dvd och boxer på grendosa med brytare. likaså hela datorpaketet)
optimerat värmesystem(värmepump) och nu braskamin!!! nästa steg blir solvärmesystem för tappvarmvatten.
;) keep on dreaming ;)

Jepp, måste erkänna att både päron och äpple hamnade i samma säck, sorry.

Kul att någon fått kombinationen kamin/golvvärme att funka. Känner några som är rejält besvikna i sitt nya hus eftersom de upplever scenario 1 varje gång de eldar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.