Hej,

Blir inte riktigt klok gällande att sätta in golvärme i hus byggt -72. Enplanshus med mineralulls isolering ovanpå (16cm betongplatta). Jag har läst att man kan få funktvandring ifall man har för dåligt isolerad platta.
Är det ens någon idé att fundera över golvvärme i ett sånt hus?
Bör jag öka ut med cellplast eller EPS betong?
Tips och trix mottagen gärna :-)

Nedan är hur badrummet är idag:

Teknisk ritning av isoleringskonstruktion för bottenbjälklag med betongplatta, plastfolie och mineralull.

Jag har också haft tanke att göra om en toalett till duschrum, också det med golvärme
Nedan är hur isoleringen är i grunden på resten av huset.

Bild på en handritad skiss som illustrerar byggnadens golvsektion med angivna material och tjocklekar.

Omvänd fuktvandring kan få om du har golvvärme i t.ex en oisolerad källarplatta om du stänger av värme sommartid.

Om du har värmen på konstant året om lär du inte få det problemet.

Det är inte så att golvvärmesystemet drar till sig omvänd fuktvandring, den finns även utan golvvärme.

Thomas_Blekinge skrev:
Det är inte så att golvvärmesystemet drar till sig omvänd fuktvandring, den finns även utan golvvärme.
Jovisst, men den kan förvärras om du värmer upp omgivande mark under vinterhalvåret, när du sedan stänger av värmen sommartid, så "går värmen och fukten omvänd väg" dvs upp i plattan.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Bör jag bila upp och lägga mer isolering ovanpå plattan före jag lägger golvvärme eller tror/vet ni att jag bara kan lägga golvärme ovanpå nuvarande isolering?

Krilleman
Det bästa är ju att lägga in ett kapilärbrytande skikt innan nya isoleringen. Som tex makadam.

Jag har följande i min nya tvättstuga/duschrum sett ovanifrån:

Klinker
Fix
Fuktstpärr i duschhörna
Flytspackel
Armerad betongplatta
Vattenburen golvvärme
17cm frigolit
5cm makadam
Bef rullstensås under huset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.