Byggahus.se

Golvvärmeslinga längd?

1. O
    Medlem Nivå 2
    Ska lägga golvvärme i ett garage på ca 41kvm, ska använda 20mm slang.

Hur lång slinga kan jag ha? och vad händer om man har aningen lång slinga?

Tack för svar..

2. B
    Medlem Nivå 3
    Max ca 80 m / slinga brukar man säga, med 20mm slang brukar man säga 4m / m2. Dvs du täcker ca 20m2 per slinga. Så i ditt fall, 2 slingor a ca 80m. 41m2 är väl grundens utvändiga yta? Då får du räkna bort ca 250-300 mm runt om, dvs du skall ju vända innanför ytterväggarna.

Har du tänkt ha olika regler zoner? Dvs kanske ett föråd eller nått i garaget som ska ha annan temperatur?

Här har du chasen att köpa slang billigt: http://www.blocket.se/kalix/ALBA_kantbalk__Golvvarme_ror_22972633.htm?ca=1_7&w=0

3. O
    Medlem Nivå 2
    Ska ha samma temperatur i garaget alltså inget förråd. Såg nu att uponor skriver också 80-100m/slinga 20mm slang.

Ja det är yttermått så räknar man in att slangen går ca 35cm från plattans ytterkant så blir det totalt ca 106m slang, men det kanske är lika bra att göra två slingor ändå.. men är det pga cirkulationspumpen som slingan inte skall vara längre?

4. B
    Medlem Nivå 3
    Värmeförlust, dvs efter ca 80m är dt värdet mellan vattnet och det den ska värma upp för lite för att ge nog effekt. Jag skulle nog ha satt två slingor bara för att vara säker på att det skall bli bra.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Jag ska bygga till ett rum där det behövs ca 100m slang, varav ca 20m ska isoleras då det är en "transportsträcka" under huset (krypgrund).
    Då borde jag alltså klara mig med en enda slinga?