Hej alla kunniga (mitt första inlägg)!
Vi har golvvärme med elslingor som verkar omöjlig att fixa men är tacksam för alla idéer.
Systemet innehåller följande:
Styrbox:
Kelvin Royal 800 / Kelvin XK800
48V 40/80 W/m2, 800Watt
Slingor:
Blå (2 slingor), 94 meter x 2
Styrboxen är kopplad till elcentralen och innehåller en transformator samt styrkort med termostat som i sin tur är kopplade till slingorna.
Det började med att automatsäkringen i elcentralen slog av. En kunnigare vän testade elslingorna och konstaterade att de var ok men att styrkortet var bränt och att det var fel på transformatorn.
Systemet är köpt av tidigare ägare men har ingen dokumentation förutom ett utdrag om att han köpte en reservdel (styrkort) till denna av Golvvärmebutiken.
Jag började med att kontakta Golvvärmebutiken via mail som sa att denna styrbox har utgått och att de inte säljer några reservdelar till den längre. De skrev även att det kan gå att använda två av deras mindre modell istället:
https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/reservdelar/styrbox-royalxk-500.htm
Jag kontaktade även Kelvin som hänvisade till Golvvärmebutiken.
När jag sedan ringde Golvvärmebutiken så sa den jag pratade med att det inte alls går att använda deras mindre modell och att de inte har någon lösning för detta. Jag frågade då om jag måste anlita någon att bryta upp golvet och lägga nytt men det ville de inte svara på...
Kan det verkligen vara så att det inte går att lösa på annat sett/inte finns några produkter?
Som amatör tänker jag att det om inte annat borde gå att ha en transformator som omvandlar AC 230V till DC 48V och sedan en termostat som tar 48V och reglerar elslingorna?
PS! Kontaktade även några elfirmor men de hade inte tid för sådana här uppdrag just nu.
Vi har golvvärme med elslingor som verkar omöjlig att fixa men är tacksam för alla idéer.
Systemet innehåller följande:
Styrbox:
Kelvin Royal 800 / Kelvin XK800
48V 40/80 W/m2, 800Watt
Slingor:
Blå (2 slingor), 94 meter x 2
Styrboxen är kopplad till elcentralen och innehåller en transformator samt styrkort med termostat som i sin tur är kopplade till slingorna.
Det började med att automatsäkringen i elcentralen slog av. En kunnigare vän testade elslingorna och konstaterade att de var ok men att styrkortet var bränt och att det var fel på transformatorn.
Systemet är köpt av tidigare ägare men har ingen dokumentation förutom ett utdrag om att han köpte en reservdel (styrkort) till denna av Golvvärmebutiken.
Jag började med att kontakta Golvvärmebutiken via mail som sa att denna styrbox har utgått och att de inte säljer några reservdelar till den längre. De skrev även att det kan gå att använda två av deras mindre modell istället:
https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/reservdelar/styrbox-royalxk-500.htm
Jag kontaktade även Kelvin som hänvisade till Golvvärmebutiken.
När jag sedan ringde Golvvärmebutiken så sa den jag pratade med att det inte alls går att använda deras mindre modell och att de inte har någon lösning för detta. Jag frågade då om jag måste anlita någon att bryta upp golvet och lägga nytt men det ville de inte svara på...
Kan det verkligen vara så att det inte går att lösa på annat sett/inte finns några produkter?
Som amatör tänker jag att det om inte annat borde gå att ha en transformator som omvandlar AC 230V till DC 48V och sedan en termostat som tar 48V och reglerar elslingorna?
PS! Kontaktade även några elfirmor men de hade inte tid för sådana här uppdrag just nu.
Ja, en rätt rejäl pjäsJ jonaserik skrev:
Han som var här och hjälpte mig att testa och mäta gjorde även det och automatsäkringen löste även ut när enbart transformatorn var inkopplad. Han sa att transformatorn var trasig och att styrkortet var bränt/trasigt. Även om om styrkortet var helt så är problemet att det inte verkar finnas några till salu längre (utgått).Logad skrev:
OK givaren sitter kanske där och inställning elektroniskt. Ser även ut som att det är två relän som kopplar in/ur kablarna, är då ON/OFF och varierande spänning ut. Har aldrig sett det på 48 eller 24 V kablar. Men som sägs koppla ur trafon från allt efter och se vad som händer. Troligtvis är styrningen bara en reläbox men kan vara fel i den. Angånde trafos så finns det att få tag på ganska enkelt.
På 80-talet då elen kostade 12 öre/ kWh hade jag också golvvärme i köket, TV rum och hall.
Ett lågspänningsanläggning bestående av ringkärna-trafo som matade en lågspänningskabel, det var samma kabel som fanns i sätet på VOLVOBILAR och den tillverkas av KIMA i Hässleholm.
Det var komfort värme med c:a 20 W/ m2 det gav en yttemperatur på 26-28°C
Det användes under 10 år sen blev elen för dyr med skatten och överföringsavgiften.
Jag hade inget termostat utan värmetråden på 0,2 mm2 matades med med ” kalla” ledare på 1,5 mm2 RK Direkt anslutna till trafo på 22V ~ precis som värmen i en bilsäte är det självreglerande.
Börja med att mäta motståndet på värmeslinga för att få en uppskattning av effekten samt verifiera att den är hel, samt att det är 48 V~ ut från ring-trafo. Samtidigt finns det en märkning på hur många VA ringtrafon är på?
Ett lågspänningsanläggning bestående av ringkärna-trafo som matade en lågspänningskabel, det var samma kabel som fanns i sätet på VOLVOBILAR och den tillverkas av KIMA i Hässleholm.
Det var komfort värme med c:a 20 W/ m2 det gav en yttemperatur på 26-28°C
Det användes under 10 år sen blev elen för dyr med skatten och överföringsavgiften.
Jag hade inget termostat utan värmetråden på 0,2 mm2 matades med med ” kalla” ledare på 1,5 mm2 RK Direkt anslutna till trafo på 22V ~ precis som värmen i en bilsäte är det självreglerande.
Börja med att mäta motståndet på värmeslinga för att få en uppskattning av effekten samt verifiera att den är hel, samt att det är 48 V~ ut från ring-trafo. Samtidigt finns det en märkning på hur många VA ringtrafon är på?
Brytaren var säkert med när du provade och ar det något fel i den så skulle det smälla eller brinna i den.
Den plinten är bara för att dela inkommande till brytaren och sedan till trafon. Till /Från på allt. troligtvis har det blivit någon kortslutning mellan varven i trafon och blir till att byta den. Kortslutning mellan varven gör att startströmmen blir hög och säkringen löser ut. Säkringen gör sitt jobb
Den plinten är bara för att dela inkommande till brytaren och sedan till trafon. Till /Från på allt. troligtvis har det blivit någon kortslutning mellan varven i trafon och blir till att byta den. Kortslutning mellan varven gör att startströmmen blir hög och säkringen löser ut. Säkringen gör sitt jobb
Ja, exakt den var med när jag provade och det är nog bäst att byta allt. Frågan är bara var det går att hitta rätt delar.J jonaserik skrev:Brytaren var säkert med när du provade och ar det något fel i den så skulle det smälla eller brinna i den.
Nu såg jag detta om styrboxen när jag googlade:
Kelvin XK800, Blå (2 slingor), 94 meter x 2 – Transformatorns effekt skall vara: 2×36.8V 11A
Jepp läs riktigt noga på ( skylten ) din du har nu, det finns tydligen ett antal olika för driften, kan vara ide att ringa dom och fråga, skriv upp vad som sägs och vem du pratar med om det skulle bli fel grejer. Är det två matningar ut på din nu, efter som det står 2X 36,8 volt.
Då är transformatorn numera ett båtankare och statusen på styrkortet får anses vara okänd. Kanske går det att hitta ersättning avsedd för 48V golvslingor?K Klarlack skrev:
Den svarta avlånga komponenten på kopplingsboxen är sannolikt ett NTC-motstånd som begränsar startströmmen genom transformatorn när man slår på strömmen.
Du har väl inte bytt ut elcentral till en modern med automatsäkringar?
En ringkärna- trafo kan vara svår att ” starta” på automatsäkringar, men en vanlig ” propp” är bättre på att klara startströmmen som kan vara 8-10 ggr högre än driftströmmen.
På 70-talet när man byggde slutsteg till stereon med 1000 VA ringkärnatrafo så gick den inte att starta på 10A proppar utan vi fick bygga in en mjukstart bestående av en 25W glödlampa i serie med trafon, när trafon hade laddat elektrolyt kondensatorer så falna lampan och man kortslöt då över lampan så trafon fick full spänning.
En ringkärna- trafo kan vara svår att ” starta” på automatsäkringar, men en vanlig ” propp” är bättre på att klara startströmmen som kan vara 8-10 ggr högre än driftströmmen.
På 70-talet när man byggde slutsteg till stereon med 1000 VA ringkärnatrafo så gick den inte att starta på 10A proppar utan vi fick bygga in en mjukstart bestående av en 25W glödlampa i serie med trafon, när trafon hade laddat elektrolyt kondensatorer så falna lampan och man kortslöt då över lampan så trafon fick full spänning.
Jepp det är riktigt. Men det har fungerat och nu falleratL Leif i Skåne skrev:Du har väl inte bytt ut elcentral till en modern med automatsäkringar?
Nej, det var elcentral med automatsäkring då huset byggdes enligt bopärmen som finns kvar.L Leif i Skåne skrev:Du har väl inte bytt ut elcentral till en modern med automatsäkringar?
Lät som ett spännande slutsteg