Byggahus.se

Golvvärmen ytligt???

1. S
    Medlem Nivå 4
    Tjena!

Har precis flytspacklat. Fallet blev bra så jag kännde mig mer än nöjd tills jag insåg att endel av golvvärmekabeln ligger väldigt ytligt, kanske till och med så att den bryter igenom lite på något ställe. Tänkte först att det inte var så farligt eftersom det ska ju ändå fix och klinker över men kom ju på att man ska ha tätskikt där emellan...hur påverkar det tätskiktet om kabeln ligger ytligt? Det kommer så gott som ligga rakt på kabelns ovansida på något enstaka ställe?

/Sulan

2. J
    Medlem Nivå 15
    Det är inte okej. Du ska ha ett visst täckskikt över slingan för att inte riskera sprickbildning och andra bekymmer, har för mig att detta brukar anges till minst fem millimeter eller något sådant.

Jag gissar att du spacklat på betongunderlag, annars skulle du ju automatiskt ha fått ett bra täckskikt över slingan i och med den angivna minimitjockleken på träbjälklag?

3. S
    Medlem Nivå 4
    Nä i träbjälklag och jag har flytspacklat 15 mm. Problemet är ju att jag har armeringsnät, 2,5 mm vilket ger 5 mm där de korsar och kanskr 7,5mm där man överlappar näten och sen kabel ovanpå...alltså blev det för tunnt på vissa ställen. Suck.

Hur löser man detta bäst? Handspackla över där det är tunnt eller på med en förhöjningsring till och flyta 12 mm till? Vill helst undvika att flyta mer eftersom det bygger så mycket på höjden

4. ACME
    Medlem Nivå 12
    Jag har också läst någonstans att 5 mm gäller som minsta täckningsmått.
    Du borde väl kunna flyta 5 mm över hela ytan och skrapa ner det till noll mot brunnen, eller är det där som slingan ligger ytligt?

5. J
    Medlem Nivå 15
    Men Sulan, där det blir som tjockast borde det i så fall landa på kanske 12 mm som slingans överkant hamnar. Hur nära brunnen har du lagt slingan, det borde ju gå upp till 17-18 mm ganska snabbt när man kommit en bit från brunnen?

Jag hade flutit på ett lager till, som ACME föreslår. Har svårt att se att du kan handspackla 5 mm bara där slingorna ligger ytligt.

6. S
    Medlem Nivå 4
    Det som är bra är att det framför allt är utmed ena väggen som slingan ligger ytligt. Det som inte är bra är att det är utmed denna väggen som badkaret ska stå. det är någon slinga som är lite ytligt ganska nära brunnen också men inte så farligt

Jag har hållit ut slingorna ca 5-7 cm från förhöjningsringen.

Det som blir lurigt är att jag hade ju 12 mm förhöjningsring för att snabbt gå till 15 mm vilket nu blr 17-18 mm men det kanske kan funka. Vad tror ni?

7. J
    Medlem Nivå 15
    Jag hade klämt dit en förhöjningsring till, för att vara på säkra sidan. Svårt att säga utan att kika på det.

Jag brukar släppa slingorna en 15-20 cm från flänsen.

8. S
    Medlem Nivå 4
    Jag kom nog också fram till att en förhöjningsring till blir bäst.

Attans också, jag som var så nöjd med att jag hade fått till fallet så bra...

Är 5-7 cm från brunnen för nära?

9. S
    Medlem Nivå 4
    Insåg just att det lär ju bli så oavsett om det är förnära eller ej...kommer ju inte riva upp kabeln så vida det inte garanterar en fukt´skada...

10. J
    Medlem Nivå 15
    Ja, i alla fall om man inte ska få plats med dem med en 12 eller 13 mm förhöjningsring. Jag har dessutom hört en elektriker säga att det ska vara minst 20 cm till flänsen, men jag vet inte vilka regler som föreskriver detta om det nu stämmer. Har inte sett det i någon monteringsanvisning.

11. ACME
    Medlem Nivå 12
    Jag tror att det bara har att göra med att spacklet ska täcka slingan tillräckligt, vilket kan bli tight nära brunnen. I alla fall om elektrikern tycker att det är tråkigt att smältlimma kabel....

12. J
    Medlem Nivå 15
    Låter i och för sig konstigt att elektrikern jag syftar på skulle bekymra sig om täckskiktet, han verkade inte riktigt veta ens grunderna i hur man bygger badrum.. Men jag tror att du har rätt i att det inte finns några andra skäl.

13. S
    Medlem Nivå 4
    Om ni badrumsexpert inte har något skäl pga tätskikt eller något så tror jag det med avstånd har mer komfortskäl...det kan kanske bli lite tort i vattenlåset om man krämar på nu...

Men nu är det som det är