Vi har bott i vårt hus i ca 3 år. Hela tiden har golvvärmen i badrummet fungerat som den ska. För några dagar sedan slutade golvärmen att fungera. Badrumsgolvet är nu iskallt. Vad kan detta bero på? Hur felsöker man?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 3 924 inlägg
Sök på nätet hur konstruktionen ser ut.
Jag gissar på elvärme, men är osäker.
På min elektriska golvvärme sitter en utbytbar givare i golvet.
Kolla proppen/säkringen, din mätare kanske fungerar utan el till golvvärmen.
Lycka till
/W
Jag gissar på elvärme, men är osäker.
På min elektriska golvvärme sitter en utbytbar givare i golvet.
Kolla proppen/säkringen, din mätare kanske fungerar utan el till golvvärmen.
Lycka till
/W
Den där kontrollpanelen brukar gå sönder. Jag bytte min efter typ 5 år.E Elnovis skrev:
Det vanligaste felet är nog att termostaten lämnar in. Det går enkelt att mäta på termostatens plint om den lämnar spänning till golvvärmeslingan. Det kräver ett mätinstrument och lite känsla för att mäta på spänningssatt utrustning.
Nu har jag hittat proppen för golvvärmen och termostaten går på samma propp som själva värmeslingan. Proppen var hel men vi bytte den ändå utan resultat.
Enligt manualen så visas en symbol i displayen om värmekabeln är i drift. Den symbolen visas i displayen så då återstår väl bara termostaten eller tänker jag fel?
Om jag skulle vilja byta termostaten till något annat fabrikat, tex Siemens, kan den fungera med den golvgivare som finns installerad idag?
Enligt manualen så visas en symbol i displayen om värmekabeln är i drift. Den symbolen visas i displayen så då återstår väl bara termostaten eller tänker jag fel?
Om jag skulle vilja byta termostaten till något annat fabrikat, tex Siemens, kan den fungera med den golvgivare som finns installerad idag?
Redigerat:
Som sagt, vanligaste felet är termostaten. Mät för att veta.
Enklast är att byta termostaten mot samma fabrikat. Ska du använda någon annan termostat så måste den kunna använda/ställas in för samma resistans som nuvarande golvsensor har.
Enklast är att byta termostaten mot samma fabrikat. Ska du använda någon annan termostat så måste den kunna använda/ställas in för samma resistans som nuvarande golvsensor har.
Mät att det är 230V mellan 5 och 6 hela tiden och att det är 230V mellan 4 och 7 när värmen förväntas vara igång.
Du kan även koppla lös temperaturgivaren från 2 och 3 och mäta motståndet mellan trådarna. Det bör vara ca 10 kohm.
Du kan även koppla lös temperaturgivaren från 2 och 3 och mäta motståndet mellan trådarna. Det bör vara ca 10 kohm.
Nu har jag mätt. Det var 235V mellan 5 och 6. Mellan 4 och 7 0V.useless skrev:
Ja värmesymbolen lyser i displayen hela tiden men jag har 0V mellan 4 och 7. Vet inte vad du menar med intern säkring. Har kollat manualen och det verkar inte finnas någon.useless skrev: