Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Golvvärmen i ett rum fungerar inte...

1. C
    Renoverare · 131 inlägg

cffol

Renoverare
    Så där ska det inte se ut i en ren golvvärmeinstallation. Se över hela installationen i apparatrummet och se vilka delar som kan vara av järn. Det ska inte komma rost från VP heller...

Jag tycker det ser ut som att den röda indikatorn ligger i toppen på bilderna, vilket indikerar 0-flöde, men det är inte helt tydligt. Man kan rengöra synglaset, men det blir lite pyssel och du behöver stänga av flödet. Se här: https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.131_lk-optiflow-evo-ii.pdf

Det är dock inget konstigt om du har 0-flöde vid vissa tillfällen - cirkulationspumpen går inte jämt.

2. E
    Medlem · 80 inlägg
    Nej, alltså, den rör sig inte en mm vare sig om jag trycker, drar eller vickar. Känns som att det är här felet sitter va? Kan man ”bara” byta ut den där lilla grejen då? Som LK-hatten ska sitta på? Är det rörmokar-jobb? För själva hatten har väl med elen att göra?

3. C
    Renoverare · 131 inlägg

cffol

Renoverare
    Den bör gå att lossa... Men ja, du kan byta ut den. Dels har du ju två icke-använda till vänster som du bara kan skruva loss och byta internt. Annars är det denna: https://www.lksystems.se/sv/produkt...lk-returventil-komplett-vkf-rf-_77746802.aspx

Du kan göra jobbet själv, men måste göra fördelaren trycklös (släppa ut en del vatten) efter att du stängt av flödet med det röda vredet samt optiflowen (4 mm insexnyckel, vrid i botten, se tidigare länkad manual). Sedan måste du släppa på flödet och avlufta på nytt.

4. P
    Medlem · 236 inlägg
    Vi hade en kille här idag som skulle kika på vår golvvärme. Han nämnde i förbigående att vattnet i glasbehållararna kommer bli svart/brunt sen. Jag frågade honom om det berodde på rost och varför det blev så. Då sa han att när syret försvinner från vattnet i slingorna så blir vattnet svart (?) och att det inte berodde på rost.

Ingen aning om det stämmer men det var så han sa.

5. Christer G.V.
    Medlem · 203 inlägg
    Men inlägg gör Du utan kunskap! Varför?

6. Christer G.V.
    Medlem · 203 inlägg
    Man tar sig för pannan! Vilka experter det finns på forumet!

7. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 791 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    Kanske ska titta på datumet för senaste inlägg innan du börjar spotta och fräsa....

8. P
    Medlem · 236 inlägg
    Kul att du tar dig tiden att gå igenom gamla trådar!

Jag var tydlig med att jag inte var någon expert i ämnet och hade själv precis felsökt vårt eget golvvärmesystem, så jag visste hur frustrerande det kunde vara. Som tur var dök det upp några fler i tråden som var betydligt bättre än mig på golvvärmesystem:)

Jag förstår inte varför du hetsar upp dig? Anser du att enbart experter ska få skriva på Bygga hus?

Att utge sig för att vara en expert när så inte är fallet är fult gjort, men är man tydlig med att man inte är så vass inom ämnet så förstår jag inte vad som är problemet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.