Byggahus.se

Golvvärmen fungerar inte!

5k läst  27 svar

1. M
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Mitt golvvärmesystem fungerar inte. Golven är iskalla och det är 17-18 grader på nedervåningen.
    Jag misstänkte att ställdonen var sönder så jag kopplade bort dessa för att få fullt flöde men detta hjälpte inte.
    Vred nr 1 och 2 på bifogad bild har jag satt på högsta. Cirkulationspumpen ökade jag hastigheten på. Har luftat systemet och jag har "juckat" på piggarna som sitter på ventilerna (nr4) och de går att trycka ner ca 5mm och fjädrar snabbt tillbaka.
    På ingående vatten är temperaturen ca 25grader och returvattnet är ca. 20grader.

Allt ovanstående gjorde jag imorse och det har inte hänt nånting med rumstemperaturen än (12h senare).

Har någon något förslag på vad som kan vara felet?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1056.JPG

2. A
    Medlem · Nivå 8
    Har du golvvärme överallt?
    Jag har element i alla rum utom köket, där jag har golvvärme.
    Så här års behövs enbart 10 minuters värme på elementen, för att det ska bli varmt i luften i huset. Men golvvärmen i köket, som ligger gjutet i betong, behöver minst en timme för att bli varm. Så tyvärr dröjer det tills det blir varm på golvet i köket hos mig.

3. M
    Medlem Nivå 3
    Jag bor i ett enplans hus med inredd källare. Har golvvärme i hela källaren. På övervåningen är det element och där det jäkligt varmt nu efter att jag ökade hastigheten på cirkulationspumpen. Men nu har jag sänkt hastigheten igen eftersom det inte verkar vara det som var problemet...

4. D
    Anonym
    Har du kollat om cirkulationspumpen fungerar?

• Svara
  5. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Kan det vara ngt som blockerar ?
    Fast då borde bara en slinga vara blockad...
    Iom att uttemp är 25 men intemp 20 så verkar det ju som att vattnet cirkurerar ?

Hur många dygn har du väntat - som sagt golven är ju kalla ett bra tag innan golv, sula etc är varmt nog för att man skall kännan det..

/K

6. D
    Anonym
    Njae, det är ju inte självklart. Att du har en diff över shunten betyder att shunten släpper in varmt vatten, men det betyder inte att vattnet i slingan cirkulerar som det skall.

• Svara
  7. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Njae inte självklart kanske, det har du rätt i. Men är det helt blockat så borde in och ut ha ungefär samma temperatur om mätarna sitter nära varandra (på varsin sida om pumpen) då metall i pumphuset och rör leder värme rätt bra?

/K

8. D
    Anonym
    Men de sitter inte på var sin sida om pumpen. Det vore meningslöst, då skulle de alltid visa samma under normala driftsförhållanden. De sitter före och efter shunten för att visa hur mycket shunten höjer temperaturen med. Viss cirkulation i slingorna blir det ändå, även om pumpen inte går, på grund av cirkulationspumpen i radiatorsystemet, men det är inte tillräckligt för att golvet skall fungera normalt.

Så om golvvärmepumpen inte fungerar, så kan shunten fortfarande uppföra sig normalt och ge en normal temperaturstegring men utan att det blir någon värme att tala om.

• Svara
  9. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Självklart - mittåt.
    Men på den anläggning jag hade i förra huset var dom iaf fysiskt väldigt nära varandra...
    Sen brukar man iofs också höra på cirkulationspumpen om den går "hårt" - dvs om det är blockat

/K

10. M
    Medlem Nivå 3
    Jodå cirkulationspumpen fungerar.
    Om jag lossar på avluftningsskruven igen (vid 4 eller 5) så kommer det vatten. Men det kommer bara sipprande. Om man öppnar avluftningen helt, borde det spruta vatten då? Eller sitter det en strypning på avluftningen?

OM det är nått skit som fastnat i förgreningsröret, hur löser jag det? Måste man plocka loss hela skiten då?

11. E
    Medlem Nivå 7
    Har du injusterat rätt flödet överallt?

Har du kollat om du har rätt flödet överallt?

12. M
    Medlem Nivå 3
    Jag har inte rört injusteringen, var gör man det?
    Och hur kollar man det?
    Kag trodde det var en sån sak man gör när man installerat det och sen ska man inte röra.
    Allting funkade bra i vintras.

13. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Men har du känt med en skruvmejsel att den verkligen snurrar ?

14. E
    Medlem Nivå 7
    Ja, men vem installerade anläggningen? Gjorde du det själv eller har du anlitat en installatör?

Om du har anlitat en installatör, har den provkört hela anläggningen?

15. H
    Medlem Nivå 6
    Vilken värme har du i pannan?
    Har du någon shunt? Hur är den ställd isf?