Hej,
Tänkte kolla med er som är klokare: har byggt till huset och vill gärna få igång värme innan det blir alltför kallt. Ligger 17x2 slingor som byggarna lagt, men de är dragna till två olika platser, en på varje plan och jag tycker det verkar aningen dumt att ha två helt separata system, speciellt då det bara är två slingor på varje plan. Frågan är dock om jag kan få ihop det vettigt med en fördelare och om den då ska sitta på övervånigen eller i källaren? Eventuellt ska en slinga till dit på den övre våningen när vi renoverar köket.
Jag behöver så klart dra fram rör från VP till fördelaren och eftersom vi har radiatorer i resten av huset behövs där en shuntgrupp, skulle det sedan fungera att skarva från fördelaren till slingorna på den våningen där fördelaren inte sitter? Om jag istället skulle gå på att sätta två fördelare, kan jag göra det så jag iaf inte behöver två shuntgrupper? Var bör luftningen sitta?
Kanske dumma frågor, men sist jag gjorde detta handlade det om ett plan, bara golvvärme, så ingen shuntgrupp och alla slingor gick fint till samma ställe, så det var lite enklare