Byggahus.se

Golvvärme

1. E
    Medlem Nivå 1
    Tänker lägga golvvärme i mitt finrum + vardagsrum..
    Golvet är reglat ca:60cc (det är ett gammalt hus ) Skulle det fungera att lägga en 22mm golvspånskiva + en 10spånskiva och sedan fräsa ner spår för plåten och slingorna ca:20mm, och på det en lummpapp och sedan ett laminatgolv eller lamellgolv????

Håller detta??? Eller kommer golvet svikta???

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Re: Golvvärme

Har du inte ett bärande golv idag i rummen?

Har du det (det låter inte helt orimligt... :) ) skulle jag lägga glespanel ovanpå befintligt golv och sedan rören i denna. Ovanpå kan man lägga ett lager golvgips om man vill. Beroende på tjocklek på golvet behövs det egentligen inte.

Bygghöjden räknat från befintligt undergolv blir 22+13+ytskikt.

Vad säger du om det?

Jag skulle fundera både en och två gånger innan jag gör som du beskriver.

3. E
    Medlem Nivå 1

Det är det jag gör.....

Men man kan ju köpa golvgips med färdigfrästa spår i som är 22mm och dom ska gå att lägga direkt på reglat 60cc.. Och jag lägger ju 22mm + 10mm och fräser 20mm det betyder att det är 12mm kvar i spåren + ett trägolv över... Tror ni att det fungerar???

4. H
    Medlem Nivå 3

Låter som en jobbig lösning, då spånskivan inte är det roligaste att fräsa i. Det blir fort slött!

Kan du inte lägga glespanel...eller gå på 17mm slang och köra spårade skivor?

/Henke

5. N
    Medlem Nivå 6

kolla det här www.optiheat.se

monterade det här i polarns 130m2 villa
    otroligt lättmonterat, låg bygghöjd, prisvärt och effektivt

6. E
    Medlem Nivå 1

Må kanske vara en jobbig lösning men billig... Frågan är om det kommer att svikta eller vara stabilt???

Golvet är reglat med ca:60cc och Jag har förstärkt ganska tätt med kortlingar mellan reglarna som golvspånet är skruvat emot....

7. F
    Medlem Nivå 3

Kan du acceptera en viss höjning av golvet är det 21 mm's glespanel tvärs mot bjälklaget som bör gälla. På detta lägger man golvgipsen.

Jag har själv så här i min hall och det siktar inte ett dugg...

8. F
    Medlem Nivå 3

Nä, nu skrev jag fel. Jag har 28 mm's glepanel. Därefter värmerör i golvvärmeplåtar och sist golvgips som skruvas tätt (cc 100 mm).
    Sviktar som sagt inte ett dugg...

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Bara så alla vet: På cc60 är detta inte riktigt ok för klinker enligt BKR. Gick igenom detta för ett år sedan. På cc30 är dock glespanel+ dubbel hellimmad golvvgips ok för klinker.

Fast nu var det ju inte klinker som skulle ligga överst så då är det säkert bra.