Byggahus.se

Golvvärme

1. freott
    Medlem · Västra götaland · 13 inlägg

freott

Medlem
    Hej!

Tänkte lägga klinker i hallen i min lägenhet. Blir golvet väldigt kallt då så man behöver golvvärme eller är det ingen skilnad från laminat?

Om det är att föredra med golvvärme, hu lägger man det bäst då?

Tack på förhand!

2. H
    Medlem · 36 inlägg

Hickory

Medlem

Re: Golvvärme

Vi har bef klinker i hallen där golvvärmen gått sönder, så vi ska riva upp allt o lägga in klickgolv bara. Klinkern vi har nu är kall, inte skönt alls att stå på. Fast man står ju inte i hallen och bara står heller, men jag skulle inte vilja ha utan. ;) Vi funderade bara på att göra om det hela och lägga ut en sån där tunn golvvärmematta som man rullar ut och sedan klinkrar på men vi struntar i det.

Fler med erfarenhet eller tips?

3. J
    Medlem · 105 inlägg

JonOMaria

Medlem

Vi har klinker i hallen utan golvvärme. Vi tänkte ha det först med det byggde för för mycekt på höjden så vi struntade i det. Men det är inga problem, det känns aldrig kallt, ungefär som vårt köksgolv i trä. Det beror nog på var du bor, vi bor på 2a våningen, så grannen under värmer ju vårt golv.

Annars kan man lägga värme som vattenrör (bygger mer) eller som elslingor som är enklare och billigare, men har iaf tidigare haft en tendens att gå sönder efter 10-15 år, och går inte att laga utan att riva upp, om jag förstått det rätt.
    Vatten kan ju iaf vara svårt att ha i lägenhet, eftersom det kan vara svårt att få till själva vattnet. Det är inte så smart att ta från elementsystemet (om man har ett vattenelement i hallen som ska bort) eftersom klinker inte tål den temperaturen (man bör väl ha max 30 grader eller så).

4. freott
    Medlem · Västra götaland · 13 inlägg

freott

Medlem

Vi bor också på 2:a vån så det var ju bra :) Hade tänkt att vi skulle ta bort elementet i badrummet och använda den kopplngen till golvvärmen där. Är ju glad om jag slipper, mycket extra arbete, man får helt enkelt stå ut med ett element i badrummet.

Det var ju positivt detta, det blir ju både billigare och mindre arbete!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.