Byggahus.se

Golvvärme utan Glespanel I bjälklag

1. C
    Medlem · 40 inlägg

callebergh

Medlem
    Ska lägga in golvärme i badrummet enligt Wirsbos förslag med golvvärmeplåtar I bjälklag CC300.  Men jag tänker efter inrådan från en snickare skippa glesen och kortlingarna och bara spika plåten i åsarna. Ovanpå plåtarna blir det golvspån och våtrumsmatta. Har köpt plåtar och slang av JSON. Tyckte själv att det verkade j@vligt omständigt med glesen så jag köpte hans förlag direkt.

Ungefär så här fast tätare mellan bjälkarna (Kolla sid 10)
    http://www.rehau.se/wys/se/rehause.nsf/files/Rehau%20Golv%20Tek%20864.pdf/$FILE/Rehau%20Golv%20Tek%20864.pdf

Synpunkter på detta? Gör jag bort mig nu?
    Sitter Wirsbo tungt på aktier i virkesbranschen kanske!

/Mattias

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 948 inlägg

MathiasS

Medlem

Re:  Golvvärme utan Glespanel I bjälklag

Anledningen till att man glesar är rimligen att man vill försäkra sig om att inte plåtarna bågnar och det bildas en luftficka mellan rören och överliggande golv (spånskivan). Luft är förödande för värmeledningen.

Hur jobbigt kan det vara att spika lite glespanel? Det är ju bara klenvirke som behövs.

3. H
    Moderator · Stockholm · 42 806 inlägg

hempularen

Moderator

Länken du skickade med gäller en annan produkt än Wirsbo. Rehau plåtarna är speciellt framtagna för den sortens montering (om det sen funkar har jag ingen aning om). Så vitt jag förstår så är Rehau plåtarna av grövre aluminium, och formade för att fungera med den metoden.

När det gäller golvvärme lika väl som fuktspärrar och liknande tror jag att det är viktigt att man följer något av de alternativ som rekomenderas av just den tillverkare man valt. Och följer det exakt. Det finns en uppsjö av möjliga och för oss lekmän osannolika fel som kan uppstå. Dålig kontakt med golvet ovanför ger dålig värmeöverföring. Har även hört talas om fellagda plåtar som gör att hela golvet låter som bilplåtverkstad när det blir kallt ute.

4. H

hempularen

Moderator

Har visserligen förståelse för spikningsproblemet. Det är väl kanske inte panelen som är besvärlig, utan dom tvärgående stöden som skall spikas fast nere i bjälklaget, kan vara svårt att få plats att svinga hammaren.

Fundera över plåtvinklar med ankarskruv att fästa dom tvärgående reglarna (har för mig att Wirsbo säger att dom skall vara 45X45), har du problem att få ner skruvdragaren, så finns det (fanns?) en vinkel adapter på Clasolsson, med den kan du ha maskinen nästan i 90 grader mot skruven.

5. H

hempularen

Moderator

Nu hittade jag JSON på nätet, inser att det är ju en helt annan produkt än Wirsbo.

Åtmintsonde en del av deras plåtar set ju ut som de skall monteras utan glespanel, fast jag hittar inga detaljer.

6. C
    Medlem · 40 inlägg

callebergh

Medlem

Får börja med att tacka för svaren.

Det är Json:s Enkelplåt cc300 som jag köpt, bild finns här:
    http://www.jsonprodukter.se/bilder.html.

Har inte kollat plåtarna men dom är 0,3 eller 0,5mm tjocka.
    Rehauplåtarna ska vara 0,5 och gjorda för cc600.

Jag hade på känn att glesen "bara" var till för att klämma plåten mot golvspånet. Ville inte ställa ledande frågor bara ;).

Största fördelen med att slopa glesen är ju att det får rum mer isolering som oxå blir lättare att lägga. Dessutom så måste ju glesen hamna exakt i nivå med golvåsarna alternativt något lite över dessa. Noga Noga alltså.

Känns som det funkar lika bra med "konvexa" plåtar och nån centimeter överfyll på isoleringen som trycker (nåja) plåtarna underifrån (livrem och hängselbyxor alltså). Att det är 30 cm mellan åsarna är ju säkert heller ingen nackdel.

Har torpargrund så jag kan provmontera och kolla underifrån på ett enkelt sätt.

Nu har jag stött på ett nytt problem som jag tänkte testa i den här tråden först innan jag startar en ny.

Det blir ju inte mycket trä kvar på golvåsarna att limma golvspånet i efter att man lagt plåtarna. Dessutom så blir det ju en glipa >= plåtarnas tjocklek. Vilket faktiskt gör traditionellt trälim obrukbart.
    Finns det nåt vettigt lim som kan funka här eller ska man skippa limmet och skruva lite tätare, cc150 kanske?

/Mattias

7. H

hempularen

Moderator

Jag har funderat på precis samma sak, men jag såg någon i en annan tråd som sa att man skippar limmet mot golvåsarna, men däremot så skall du ha limmad gips på (om du nu tänkt använda gips).

Skruvavståndet har jag hört skall vara 150 även med lim. Gipsskivan sade samme rådgivare skall limmas och skruvas med 150 mellan skruvarna och cc 300.

8. C
    Medlem · 40 inlägg

callebergh

Medlem

Inget gips eftersom jag ska ha plastmatta!

Om ingen har några andra förslag blir det väl till att skruva spånet utan lim med cc100 dårå. Biltema har ju billig skruv ;D.

edit: Kollade plåttjockleken. Den var 0,5.
    Rörkrökarn tyckte oxå man kunde skippa glesen om det var cc300. Så får det bli :)

/M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.