Byggahus.se

Golvvärme + radiatorer??

1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Skall bygga 1.5 plans hus med oinredd övervåning och vattenburen golvvärme på bottenvåning. När övervåningen så småningom skall inredas tänkte jag använda mig av radiatorer där. Fråga: Finns det radiatorer som är anpassade för lågtemperatursystem = slippa shunt? Frammatningstemperatur för golvvärmen är enl tillv max 40°C.

2. B
    Medlem Nivå 9
    Golvvärmen kommer att hålla mycket lägre temp än 40 grader C.
    Du kan sätta in fläktkonvektorer på övervåningen. De håller ganska låga temperaturer.
    Om du har innegivare till värmepumpen (vilket jag antar du kommer att ha) så slipper du dessutom termostater på värmegolv och fläktkonvektorer. En ganska stor och onödig kostnad att spara in. Däremot behöver du injusteringsmöjlighet, men det är billiga ventiler jämfört med termostatventiler.

3. C
    Medlem Nivå 14
    det är storleken på radiatorerna som avgör hur låg temp du klarar. Ju större radiator, desto lägre temp kan du ha i den o endå få lika varmt i rumet

4. J
    Medlem Nivå 2
    Jo det fattar jag, men var kan jag hitta lämpliga modeller??

5. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Alla modeller är både hög och lågtemperatur. Det är dimensioneringen som avgör om det blir hög eller låg eller mittemellan temperatursystem. Hitta en snygg modell och köp stora element eller flera än du skulle haft med ett högtempsystem.

Tillverkarna har tabeller hur många watt ett element ger med olika framledningstemperaturer.

Protte

6. C
    Medlem Nivå 14
    purmo brukar gå att köpa till bra pris, o dom avger mycke effekt