Byggahus.se

Golvvärme, radiatorer kombinerad - men frågor

1. T
    Medlem · Nivå 16
    Hej,

jag har ett tvåplanshus och en Nibe Fighter som värmer huset via radiatorer. Framledningen går via en 100 liters tank med okänd funktion (tror den ska undvika någon störning). Framledningstempen är vanligen 45-50 C.
    Nu är det dags att renovera ett badrum och jag skulle vilja ha golvvärme där. Vad jag förstår av andra träd så krävs det en separat shunt/pump med termostatreglering, eller? Blandar den ihop framledningsvatten med returen så att det blir rätt temp ut till GV?
    Nu vill vi gärna att GV fungerar även kyliga sommardagar när övrig värme inte är på. Hur kan man lösa detta? Var kan jag ansluta GV-shunten då?
    Tack för förslag. Har ni även förslag för shunt/pump modell så skulle jag vara tacksam.

2. N
    Medlem · Nivå 12
    Korrekt en shuntgrupp blandar returvattnet med framledningen så att en lägre framledningstemperatur kan uppnås, vilket behövs för golvvärme. Om man väljer en shuntgrupp med en inbyggd mini-el-patron så kan man köra den på sin egen eluppvärmning när man inte tar ut någon värme ur värmepumpen.

3. N
    Medlem · Nivå 12